Sturm der Liebe - Verscheurd door emoties RECENSIE

Sturm der Liebe - Verscheurd door emoties van Johanna Theden speelt zich af in hotel Fürstenhof: dat is dan ook de enige echte samenhang die er te ontdekken is. Het boek heeft niet echte een rode draad… Of beter gezegd, juist heel veel. Zo heb je Rosi, wiens man Alois vreemd is gegaan met Helen. Rosi is de advocate van Lukas, die zichzelf aangegeven heeft omdat hij zichzelf verantwoordelijk voelt voor de dood van zijn geliefde Annika. Lukas’ moeder Cosima spant ondertussen samen met Rosalie om de aandelen van Fürstenhof van Charlotte af te pakken. Charlotte op haar beurt is gescheiden van de directeur, Werner, maar nu samen met dokter Michael. Michael heeft echter zwart geld in Zwitserland, wat niemand minder dan Cosima verlinkt aan de politie. Als het haar daardoor lukt om Charlotte’s aandelen in handen te krijgen, wil ze puur uit macht een openluchtzwembad op de plaats van de serre van het hotel laten bouwen. Niet alleen Charlotte is daartegen, maar ook Sandra, de vrouw die Annika’s hart kreeg na diens dood. Daarnaast kampt Sandra met het feit dat Hendrik, Annika’s zus, zijn vriendin Marie heeft verlaten omdat hij verliefd op haar werd. Snap jij het nog? Ik niet.

Verscheurd door emoties is het boek bij een deel van de Duitse serie Sturm der Liebe, wat volgens de achterflap de meest bekeken Europese televisieserie is – ik had er nog nooit van gehoord. Dat het bij een serie hoort brengt veel personages met zich mee. Heel veel… Van een paar mensen (Alfons, Ben, Simon, etc.) weet ik zelfs nog steeds niet wie het zijn. Daarnaast worden de personages afwisselend bij voor - en achternaam genoemd, wat ook niet bevorderlijk is voor het begrip. Al die verschillende verhaallijnen zijn onvermijdelijk in dit geval, maar wel vervelend. Voor een serie is het leuk, maar niet voor een boek – tenzij je de serie en dus de personages kent. De eerste indruk die ik had van dit boek, was dat het iets was met veel personages waarvan de helft ook nog eens vreemd gaat. Na zo’n twee bladzijden lezen heb ik het boek dus weer twee weken weggelegd. Toen ik verder ging heb ik het wel snel uitgelezen, maar mijn eerste indruk bleek niet eens zo heel fout.

Bij die verwarring en het feit dat geen enkele verhaallijn me echt aansprak, kwam ook nog eens het feit dat de schrijfstijl heel saai is. Alles wordt heel oppervlakkig beschreven – wat vooral te ‘danken’ is aan het hij/zij-perspectief – en achter elke gesproken zin wordt een achterliggende gedachte vermeld. Bovendien staat er elke alinea een andere verhaallijn in het licht, in plaats van dat er een paar bladzijden aan een situatie worden besteed. En het ergste is misschien nog wel dat het een deelboek is. Nadat ik me eindelijk door alle personagekluwen heen naar de laatste bladzijde toe had geworsteld, was ik enorm gefrustreerd door het open einde… Maar afgezien daarvan werd ik bij het lezen van dit boek niet verscheurd door emoties. De serie kan heel leuk zijn, maar ik vind dit boek geen aanrader.

Ken jij de tv-serie Sturm der Liebe?

Sturm der Liebe - Verscheurd door emoties

Johanna Theden

12 juni 2013

ISBN 9789401405980
    Uitgever Lannoo
    216 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Wechselbad der Gefühle

Lannoo

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Na de dood van Annika vindt Lukas noch Hendrik rust: terwijl de ene door schuldgevoelens wordt gekweld, wordt de andere halsoverkop verliefd op Sandra. Net die jonge vrouw die haar leven aan Annika te danken heeft. Charlotte beslist om voor haar thuis te vechten en een bittere machtstrijd om Fürstenhof breekt los...