Hoe overleef ik de crisis RECENSIE

Kath Kelly en haar vrienden kwamen op een avond tot de conclusie dat ze allemaal wel op de een of andere manier meer geld uitgaven dan goed voor ze was. Kath, die wist dat haar broer over een jaar zou gaan trouwen en hem een mooi cadeau wilde geven, besloot om een jaar lang te leven van 1 euro per dag (de huur niet meegerekend). Natuurlijk deed ze dingen die je wel vaker leest in artikelen over bezuinigen zoals bijvoorbeeld: kledingruilparty’s, zelf wenskaarten maken en deze zelf bezorgen, zodat je geen postzegel hoeft te betalen, aan het einde van de dag boodschappen doen (dan zijn er de meeste aanbiedingen in winkels), geld oprapen als je het op straat ziet liggen, boeken lenen bij de bibliotheek (of ze lezen tijdens meerdere bezoekjes aan de betere boekhandel), gratis monsters aanvragen van beautyproducten en vooral heel veel gratis evenementen, lezingen en cursussen bezoeken voor de gratis hapjes en drankjes.

Deze vrouw is echter wel een heel zelfstandig type en daarom misschien niet voor iedereen herkenbaar. Ze is single en deelt een huis met anderen: hoewel ze een vaste baan heeft woont ze wat studentikoos. Ze is niet bang uitgevallen: zo lift zij bijvoorbeeld naar Frankrijk – en weer terug – nou, mij niet gezien zo als vrouw alleen! Ook gaat ze in haar eentje wildkamperen. Verder is ze erg sportief, want er moet veel gelopen en gefietst worden: de bus of taxi nemen is onbetaalbaar. Soms loopt ze tegen problemen aan, maar eind goed al goed: Kath kan na een jaar een mooi geschenk kopen voor haar broer, besluit ook in de toekomst zuinig te blijven leven en ontmoet een leuke man die daar helemaal achter staat!

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm en erg vertellend, waarmee ik bedoel dat er nauwelijks conversaties in het boek zitten. Ook wil de schrijfster je regelmatig informeren, over de geschiedenis van bepaalde zaken en over groeperingen die tegen de consumptiemaatschappij zijn. Dat alles bij elkaar maakt de schrijfstijl soms een beetje aan de saaie kant. Als je op zoek bent naar inspiratie om te bezuinigen en je bereid bent om daar heel ver in te gaan, is dit een leuk boekje. Maar sta je net iets te vaak rood en zoek je praktische tips om daar op korte termijn iets aan te doen, dan denk ik dat er andere boeken zijn die beter bij je passen.

Wat is jouw beste bezuinigingstip?

Hoe overleef ik de crisis

Kath Kelly

7 juni 2013

ISBN 9789022566992
    Uitgever Boekerij
    192 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

How I Lived a Year on Just a Pound a Day

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

In Hoe overleef ik de crisis vertelt Kath in twaalf hoofdstukken hoe het haar lukte haar uitgavepatroon te veranderen en geeft ze praktische tips aan iedereen die zelf ook wil leren hoe je bespaart zonder dat het leven minder leuk wordt.