Middernacht: Elise RECENSIE

In dit derde deel van de serie Middernacht gaat Elise zwaar bewapend op jacht naar degene die verantwoordelijk is voor de dood van haar zoon. Elise is een Stamvrouw, een menselijke vrouw die het teken heeft dat alle Stamvrouwen ergens op hun lichaam dragen en aangeeft dat deze vrouw heilig is voor de vampiersoort, genaamd de Stam, omdat ze in staat is hun kinderen te baren. Zoals elke Stamvrouw heeft ze een gave en hiermee weet ze de schuldigen op te sporen, hoewel dit erg veel van haar vergt. Wanneer het bijna misgaat roept ze de hulp in van een van de vampierkrijgers van de Broederschap, een elite-eenheid van krijgers binnen de Stam die het tegen de kwaadaardige losgeslagen Muiters en hun leider opnemen in de strijd om de mensheid te beschermen. Ze sluiten een pact met alle gevolgen van dien…

De boeken van Lara Adrian zijn in Amerika en daarbuiten al vele jaren bekend en gooien hoge ogen. Meerdere zijn al aangemerkt als bestsellers. Sinds 2007 werkt ze aan de serie Middernacht en volgend jaar verschijnt boek 12 alweer. Dat de schrijfster populairder is dan ooit blijkt wel uit het feit dat haar eerste boeken van de serie opnieuw worden uitgegeven. Inmiddels zijn er al 5 miljoen verkocht. Ooit is beweerd dat deze boeken het fantasie antwoord zijn op de Vijftig tinten grijs-serie.

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom de boeken zo goed verkocht worden. Hoewel de formule van de boeken niet wijzigt – Stamvampier met issues uit de Broederschap wordt tegen zijn zin opgezadeld met en vervolgens verliefd op een (potentiële) Stamvrouw – lezen de boeken als een erotisch Belle en het Beest verhaal. De beschrijving van de grote, gespierde, haast dierlijke krijgers met een enorme beschermingsdrang en een grote hang naar eergevoel laat niet veel aan de verbeelding over, helemaal niet wanneer hun tedere kant aangesproken wordt. Welke vrouw wil nu niet zo’n grote sterke man aan haar zijde om haar te beschermen?

Soms wordt dit soort boeken heel simpel en zonder diepgang geschreven. Dat er in deze serie nagedacht is over het verhaal blijkt wel uit het feit dat elementen uit de eerste twee boeken opnieuw voorkomen in boek drie. Het leuke van dit boek is dat de hoofdpersonen, Tegan en Elise, al voorkomen vanaf respectievelijk boek één en twee. Je kent ze al en nu is het hun beurt om te schitteren. Helaas is het einde wat te snel geschreven en afgeraffeld. Er komen herhalingen in voor die niet hadden gehoeven en een enkele keer reageert een persoon op een manier die niet bij zijn/haar karakter lijkt te passen. Desondanks is het een erg lekker boek om te lezen.

Recensie geschreven door Marlous Heukels

Ben jij al bekend met de Middernacht-serie?

Middernacht #3

Lara Adrian

22 februari 2013

ISBN 9789024558629
    Uitgever Sijthoff
    288 pagina's
  • Ondertitel:

Derde boek - Elise

Sijthoff

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Elise Chase is alles kwijtgeraakt wat haar lief is en nu wil ze genoegdoening. Wraak. Tot de tanden bewapend sluipt ze 's nachts door de straten op zoek naar de wilde onsterfelijken die haar zoon het leven ontnamen. Dankzij haar unieke gave komt ze de ene na de andere op het spoor, maar ze kan haar gave niet beheersen. Daarvoor kan ze zich maar tot één man richten: de dodelijkste vampier in de stad, Tegan. Met als gevolg dat het tweetal een bloedpact sluit dat hen in een wereld vol gevaar, verlangen en duistere passie stort...