Oogcontact RECENSIE

Wat een deceptie. Begrijp me niet verkeerd, Oogcontact is zeker geen slecht boek, maar mijn verwachtingen lagen veel hoger. Ik vond het boek een beetje tegenvallen.

Oogcontact gaat over (Robert) Naysmith. Hij heeft een relatie met Kim en is succesvol zakenman. Daarnaast is hij seriemoordenaar. Hij werkt aan de hand van ‘uitdagingen’. Als hij besluit aan een nieuwe prooi toe te zijn kijkt hij op zijn horloge, bepaalt hij een tijdstip en wie dan het eerste oogcontact met hem maakt is zijn volgende slachtoffer. Detective Graham Harland wordt geconfronteerd met een - op zichzelf staande - moord, maar stuit op een verband. Hij is de eerste die ontdekt dat de politie met een seriemoordenaar te maken heeft. Het lastige is alleen dat de moordenaar zeer intelligent is. In de moorden lijkt geen verband te zitten en daarbij laat de moordenaar geen enkel spoor achter. En hoe ontmasker je een seriemoordenaar die zijn slachtoffers willekeurig kiest?

Waar ik zinderende spanning verwachte, kreeg ik een verhaal dat maar een beetje voort kabbelde. Waar ik gehoopt had op een page-turner die ik onmogelijk weg kon leggen, had ik af en toe behoefte aan iets anders. Het boek is wel goed geschreven. Oogcontact valt onder het genre Literaire Thriller, en bij dat eerste sluit ik me aan. Het verhaal wordt verteld vanuit de oogpunten van Naysmith en Harland. De meeste hoofdstukken beginnen zonder dat je als lezer weet vanuit welke point of view er gesproken wordt. Soms valt dat te herleiden uit het verhaal, maar niet altijd. Af en toe ietwat storend, maar vaak met functie.

Tot mijn spijt vond ik het rond de laatste 50 pagina’s pas echt spannend worden, maar dat gevoel duurde ook maar twee hoofstukken. Wel vond ik de emotie en spanning van Naysmith gedurende het hele boek goed voelbaar. Het boek eindigt abrupt en ook ietwat onbevredigend. Het einde is open, maar omdat het zo abrupt is voelt het alsof de uitgever wat hoofdstukken vergeten is of bewust geschrapt heeft.

Toch heb ik het gevoel dat ik wat te kritisch naar dit boek kijk omdat ik van tevoren  al een verwachtingspatroon geschept had wat niet rijmde met dit boek. Verwacht dus niet extreem veel spanning, maar zeker wel een goed boek.

Wat verwacht jij van dit boek?

Oogcontact

1  2  3  4  5

Robert Naysmith is een succesvol zakenman. En hij is een seriemoordenaar. Zijn werkwijze: hij kijkt op zijn horloge, bepaalt een tijdstip en de eerste die hem vanaf dát moment recht aankijkt is zijn volgende slachtoffer. Detective Graham Harland staat voor een raadsel want de reeks moorden vertoont ogenschijnlijk geen enkel onderling verband. Hoe moet hij een moordenaar ontmaskeren die zijn slachtoffers zo willekeurig kiest...