Kussen helpt niet RECENSIE

Heb je ooit willen weten hoe het is om zomaar uit je eigen lichaam te floepen en in dat van iemand anders terecht te komen? In Kussen helpt niet van Fran Bambust overkomt het Sharmila. Op het moment van De Zoen – die, zoals je zou denken, niet belangrijk is omdat het een zoen is, maar omdat het volgende gebeurde – verdwijnt ze zomaar uit haar eigen lichaam. Het is leeg, constateert een nogal getikt overkomende dokter. Sharmila maakt ineens deel uit van Bert. Ze is het zat om zichzelf te zijn: het slaafje van iedereen, dat geen nee kan zeggen maar alles doet voor pluimpjes. Maar dit is nou ook niet helemaal wat ze wilde! Vanaf dan gebeurt alles in een stroomversnelling. Terwijl Sharmila en Bert uitvinden hoe ze samen moeten leven in één lichaam, wordt Lotte, de gulle gever van de zoen, achtervolgd door ‘zaklampmannen’ die de koningin willen redden van haar ondergang. De oude vrouw ligt op sterven en om ervoor te zorgen dat zij voort blijft leven moet Lotte haar met haar zogenaamde superkrachten in het lichaam van haar zoon kussen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan!

De verhaallijn doet een beetje denken aan Zielen van Stephenie Meyer, maar dan in de kinderlijke versie. In ieder geval vind ik hem erg leuk: het is fantasy, maar dan realistisch beschreven – de perfecte gulden middenweg volgens mij. In het begin dacht ik, ondanks de mysterieuze achterflap, dat het boek vooral zou gaan over het leven in een ander lichaam en jezelf zijn, vrij psychologisch. De spanning wordt wel opgebouwd door geheimzinnige gesprekken in codetaal (Kelk: Waar is Kroonblad? Stamper: Die is nog in het paleis.), maar ik weet zeker dat de meeste kinderen het onverwachte tumult rondom de Koningin niet aan zien komen! Meerdere lagen, alleen maar positief dus. Mooi vind ik ook de aanwezigheid van de homoseksualiteit van Lotte en Sharmila: niet beschreven, wel gemerkt.

Over de schrijfstijl vind ik het heel wat moeilijker om een mening te geven. In het begin van het boek dacht ik namelijk dat het veel te simpel taalgebruik was voor kinderen vanaf 12 jaar, maar daarna kwam er een stuk waarin juist weer allerlei ingewikkelde woorden werden gebruikt. Zo wisselde zich dat verder af: vrij verwarrend. Hetzelfde was het met de hoofdstukken: enkele waren kort, anderen heel lang. De lange hoofdstukken waren echter steeds opgedeeld in kleinere passages, gescheiden door 3 kusjes op een rijtje. Vrij onnodig, omdat 1. Het verhaal de helft van de keren gewoon doorliep en 2. De kusjes het boek wat meisjesachtig maken, terwijl het dat verder niet echt is. Humor zat er wel in, niet alleen door het bizarre van alle gebeurtenissen maar ook door de soms wat vervormde woorden. Al met al vind ik het boek voor de doelgroep wel een aanrader, mits met aanwezigheid van een flinke dosis fantasie!

Wat is jouw mening over Kussen helpt niet?

Kussen helpt niet

1  2  3  4  5

Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou voelen als je in iemand anders hoofd terecht kwam? Terwijl die er ook nog in zat? Als je dus met zijn tweeën in één lijf zou zitten? Wie zou de benen bewegen? Wie de armen? Wie zou er eerst mogen spreken? Zou je elk om beurt een zin zeggen? Of een woord? Of een letter? En zou je je ogen dicht doen als je je zou uitkleden voor de spiegel? Of als je iemand zou kussen? Sharmila had het zich nooit afgevraagd. Maar zij kwam het wel te weten, toen ze eigenlijk liefst niemand om zich heen had. Ze was het beu om het slaafje van de anderen te zijn. Ze wou weglopen. Zo ver mogelijk. En toen knalde ze keihard uit haar lijf, recht in Bert, die toevallig langs fietste. Zo begon het allemaal: de zoektocht, de achtervolging, de samenzwering, het bedrog, de ontvoering, de vlucht op het dak, de kus die niet hielp en de dood van... Nee, dat verklappen we niet. Daarvoor moet je maar in het hoofd van Sharmila kruipen en er zelf een spannend, wervelend, wild verhaal beleven. Eén tip alvast: kussen helpt niet. Een wervelend, meeslepend en inspirerend verhaal over jezelf kunnen zijn.