Het meisje dat in vuur en vlam stond RECENSIE

Twee jaar geleden werd ik nog vreemd aangekeken wanneer ik probeerde uit te leggen waar De hongerspelen-serie over ging. Inmiddels is de hele wereld in de ban van de avonturen van Katniss Everdeen. Of, zoals Leah Wilson het in de inleiding van de door haar samengestelde essaybundel Het meisje dat in vuur in vlam stond zegt: De hongerspelen-trilogie staat in vuur en vlam. Voor de echte fans die er maar geen genoeg van kunnen krijgen, doken dertien young adult-auteurs in (de populariteit van) De hongerspelen-boeken.

Of je nu gewoon meer wilt lezen of graag bepaalde vragen beantwoord wilt zien, Het meisje dat in vuur in vlam stond heeft voor elk wat wils. Vanwaar die honger naar De hongerspelen, vraagt Sarah Ress Brennan zich af. Ned Vizzini bespreekt wat er nodig is om een mediaheld te worden, zowel in Katniss’ wereld als in de onze, en Jennifer Lynn Barnes ontleedt de driehoeksverhouding tussen Katniss, Peeta en Gale. Doordat de auteurs zelf ook fan zijn van de serie, stippen ze precies díe onderwerpen aan waar jij je al lezend (bewust of onbewust) over verwonderd hebt.

Ik moet bekennen dat ik geen van de namen van de auteurs kende, maar allen geven blijk van een vlotte pen. Ondanks dat een bundel essays vaak toch een beetje aanvoelt als een studieboek, lazen de teksten in Het meisje dat in vuur in vlam stond verrassend makkelijk weg. Voor een deel komt dat door de beperkte lengte van de essay’s (het langste stuk is dertig pagina’s), al weet je als je meerdere achter elkaar leest op een gegeven moment niet meer wie nu wat betoogde. Maar vooral doordat het voor liefhebbers van de serie heerlijk is weer terug te kunnen naar de wereld die Suzanne Collins zo knap geschapen heeft. Hoe meer je leest, hoe meer je je verwondert over de ingenieuze gelaagdheid van de Hongerspelen-trilogie.

De serie raakt je en zet je aan het denken, en Het meisje dat in vuur in vlam stond biedt je de kans die mening te formuleren en er nog eens verder over na te denken. Een must read voor iedere fan!

Ben jij fan van De hongerspelen en ga je dit boek lezen?

Het meisje dat in vuur en vlam stond

Leah Wilson

10 juli 2013

ISBN 9789000316397
    Uitgever Van Goor
    256 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Girl Who Was on Fire

Van Goor

Fantasy

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

De belevenissen van Katniss Everdeen zijn op papier ten einde, maar haar verhaal leeft voort op het witte doek en in miljoenen harten. In dit boek worden de lezers mee teruggenomen naar Panem. Zestien YA-auteurs schreven intrigerende en grappige verhalen over Katniss, de Hongerspelen, Gale en Peeta, reality-tv en meer. Duistere thema’s als geweld en sociale controle worden afgewisseld met luchtiger thema’s als mode en media. De essays geven de prachtige gelaagdheid van de Hongerspelen-trilogie goed weer.