Zolang er sterren aan de hemel staan RECENSIE

Toen ik in mijn geboortedorp het kleine bakkerswinkeltje in liep afgelopen week vielen me een paar dingen op: waar zijn de kaneelbroodjes? Waar is de Star Pie en ik zie geen koekjes met cranberry’s en witte chocolade. Mijn hoofd bevond zich nog elders, namelijk in de banketbakkerij van Hope in Zolang er sterren aan de hemel staan, van Kristin Harmel. In slechts drie dagen heb ik deze roman verorberd, in elke vrije minuut die ik maar had.

Hope is de eigenaresse van een bakkerij op Cape Cod, die bestaat sinds haar grootmoeder Rose tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Frankrijk naar Amerika vluchtte. Rose lijdt tegenwoordig aan Alzheimer is nog moeilijk te bereiken, Hope’s moeder Josephine is recentelijk overleden. Als Hope’s enige familielid, naast haar puberdochter Annie, in een helder moment haar smeekt om naar Parijs te gaan om uit te zoeken wat er met haar familie is gebeurd, begint het balletje te rollen. Hope betreedt een wereld waarvan zij het bestaan nooit vermoedde, maar waar zij dichterbij staat dan ze misschien zou willen.

Zolang er sterren aan de hemel staan is een romantisch boek, maar ook hartverscheurend, in de stijl van Haar naam was Sarah, maar dan zonder de duidelijk afgebakende stukken uit heden en verleden. Ook vind je verstopt tussen de pagina’s recepten van heerlijk gebak en verwenbrood. De personages zijn goed uitgewerkt. Neem bijvoorbeeld het personage Matt, een oude vlam van Hope: ondanks zijn vriendelijke aard, heb je toch onmiddellijk een gematigde sympathie voor hem. Kristin Harmel bouwt haar personages namelijk erg goed en subtiel uit, naarmate het verhaal vordert. Voorbeelden van het opstandige gedrag van tienerdochter Annie werden juist iets teveel in de herhaling gegooid wat mij betreft. Het algehele gevoel achteraf was echter zo zoet en smakelijk als banket, dus dit boek is zeker het lezen waard.

Lik jij je vingers al af bij het lezen over deze mooie roman?

Zolang er sterren aan de hemel staan

Kristin Harmel

10 juli 2013

ISBN 9789022960097
    Uitgever Orlando Uitgevers
    368 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Sweetness of Forgetting

Orlando Uitgevers

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een liefde zo onvergankelijk als de sterren aan de hemel... Hope is de eigenaresse van een bakkerij op Cape Cod. Haar in Frankrijk geboren grootmoeder Rose lijdt aan Alzheimer en vraagt haar in een zeldzaam moment van helderheid naar Parijs te gaan en om uit te zoeken wat er in de Tweede Wereldoorlog met haar familie is gebeurd. Hope vertrekt naar Frankrijk, en haar zoektocht leidt haar naar zowel een kerk, een synagoge als een moskee; naar een geschiedenis verborgen in de verschrikkingen van de Holocaust, en naar een lang-verloren liefde die zijn eigen geheimen met zich meedraagt.