Vrienden voor het leven RECENSIE

Danielle Steel is de koningin van de feelgood Roman. Haar bibliografie is een indrukwekkende 85 titels lang, wereldwijd zijn er 650 miljoen exemplaren van verkocht en verschillende van haar boeken zijn verfilmd – je weet wel, die ‘woensdagavondfilms’ op RTL waarbij je standaard een doos tissues klaar moet zetten. Haar nieuwste boek, Vrienden voor het leven, gaat over vijf vrienden die elkaar kennen vanaf de kleuterschool en samen alles delen. Gabby, Billy, Izzie, Andy en Sean spreken af er ook na hun schooltijd altijd voor elkaar te zijn, maar die belofte blijkt lastiger in te lossen dan gedacht.

Het universele thema ‘vriendschap’ in handen van een ervaren schrijfster, wat kan er mis gaan? Helaas meer dan je denkt. Het grootste probleem is dat Steel geen keuzes maakt: Vrienden voor het leven gaat niet alleen over de vijf vrienden, maar ook over hun familieleden, ieder met hun eigen problemen. Van bedenken wat je later wilt worden en gescheiden ouders tot drugs dealen, anorexia en zelfmoord – Steel lijkt alles te willen bespreken en daardoor verdwijnen de hoofdpersonen regelmatig uit beeld. Zo gaat het op de dag van de diploma-uitreiking van de vrienden pagina’s lang over de gecompliceerde bevalling van een van de moeders. Richting het einde van het boek brengt de schrijfster langzaam focus in het verhaal, maar dat gaat met dezelfde grove pennenstreken waarmee ze (levensgrote) problemen in een bijzin kan bespreken. Zoals je aan het begin overspoelt wordt met inleidende informatie over wie wie is en wat hij of zij doet, voelt het hele boek aan als een aanloop naar het echte verhaal, dat helaas nooit komt.

Daarbij is het boek op en top Amerikaans: vol suburbs, missverkiezingen, American football, aanmeldprocedures voor prestigieuze universiteiten, etc. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, maar Steel vervalt in stereotypes en weet de wereld van de vijf vrienden niet tot leven te brengen. De sportieveling, het modepoppetje en de studiebol zijn alle drie van de partij, hun moeders zijn óf een toegewijde stay-at-home mom óf nooit thuis door hun werk, en mocht je het dan nog niet doorhebben, legt Steel het nog wel een paar keer uit: 'Hij wist zeker dat dat de beste opleiding voor hem was. Hij was een heel intelligente jongen.'

Danielle Steel stapt met zevenmijlslaarzen door het leven van de vijf vrienden, waardoor dat voorbij is nog voor het echt begonnen is. Omdat het boek best iets is voor een druilerige middag en je toch wilt weten hoe het afloopt met de vijf vrienden, krijgt het wel een hartje. Maar ik weet weer waarom ik ooit één Steel-boek gelezen heb en er toen meteen klaar mee was. Vrienden voor het leven is Chicklit fast food: snel naar binnen te werken, licht verteerbaar en achteraf bedenk je je dat je volgende keer beter voor een échte maaltijd kunt kiezen.

Hoeveel boeken van Danielle Steel heb jij al gelezen? En wat vind je van haar boeken?

Vrienden voor het leven

1  2  3  4  5

Gabby, Billy, Izzie, Andy en Sean: vijf jonge mensen die samen zijn opgegroeid. Nu de risico’s in hun leven groter worden, keren ze terug naar hun basis: de ‘Big Five’. Want wat is er mooier dan echte vriendschap?