Kalf RECENSIE

Wow, wat een heerlijke Roman! Myrthe van der Meer heeft na PAAZ het roer bijna volledig omgegooid, maar krijgt het toch weer voor elkaar een geweldig boek te schrijven.

Kalf gaat over Onno en zijn kleinzoon Jurgen, beiden acteurs. Onno is jaren geleden vertrokken naar Amerika om in films te spelen en bekend te worden en dat is gelukt. Na wereldwijde bekendheid en een Oscar als kroon op zijn werk keert hij eenmalig terug naar Nederland. Onno is ziek en zijn einde is in zicht. Voor hij sterft wil hij nog een keer terug naar zijn geboorteland om nog een aantal plaatsen te zien. Jurgen is zijn enige familielid dus hij wil deze trip met hem maken. Er is echter een knelpunt; de mannen haten elkaar en kunnen de ander niet luchten of zien.

Ik vloog echt door dit boek heen. Niet omdat het geen dikke pil is, niet omdat het laagdrempelig geschreven is, niet omdat het zo ontzettend zenuwslopend spannend is, maar puur en alleen omdat ik wilde weten waar het verhaal naartoe ging. De mannen zijn erg direct naar elkaar en dat biedt een bepaalde structuur. Geen gezeur, geëmmer en gezever, maar gewoon recht voor zijn raap, heerlijk!

Toen ik de laatste letter van het hoofdstuk voor de ontknoping las, viel opeens alles op zijn plaats. Ik schrok, want dit einde had ik niet aan zien komen. Ik had wel het vermoeden dat er iéts was, maar niet dit. Het is zo leuk weer eens door een plot overvallen te worden. Omdat ik dit toch allemaal even niet aan had zien komen, wilde ik eigenlijk het einde niet lezen, ik wilde het verhaal laten voor hoe het was en de rest zelf invullen. Dit werkt echter niet zo als je aan het lezen bent, en daarbij won mijn nieuwsgierigheid het, en besloot ik dus - binnen een fractie van een seconde - toch door te lezen.

Het is lastig het boek de eer aan te doen die het verdient, zonder gelijk het plot weg te geven. Ik wil natuurlijk niet verklappen hoe het verhaal afloopt, maar ik kan wel iedereen aanraden er zelf achter te komen door het boek te lezen!

Wat zou jij doen als je weet dat je niet lang meer te leven hebt?

Kalf

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Onno en Jurgen Kapteijns, grootvader en kleinzoon, de laatste telgen uit een groot artiestengeslacht. Ze verafschuwen elkaar tot op het bot, hebben elkaar nog nooit ontmoet en hopen ook vooral dat dat zo blijft. Maar het lot beslist anders en ze worden veroordeeld tot één laatste roadtrip, samen. Hun reis dwars door Nederland is het begin van een epische strijd tussen twee mannen die alle reden hebben om de ander te wantrouwen. Het is een confrontatie met keuzes uit het verleden, met de vraag wat maakt wie je bent, met leven, eenzaamheid en dood en de humor daartussenin.

GERELATEERDE ARTIKELEN

• 12 x grappen voor de echte Harry Potter fans

• In gesprek met Myrthe van der Meer

• You Again

• Dit is wat we weten over de verfilming van De Selectie van Kiera Cass

• De feiten over daten in de bioscoop!

REACTIES

• Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.

• Cloggie 6 jaar geleden

Ik heb gemengde gevoelens over dit boek. De schrijfstijl is prettig en het leest makkelijk weg maar ik kon het boek ook heel makkelijk wegleggen zonder me af te vragen hoe het verder zou gaan. De personages zijn zo levendig omschreven dat ik me in de eerste helft van het boek behoorlijk irriteerde aan de manier waarop Onno en Jurgen met elkaar omgaan. Het was niet zo dat ik er niet door kon komen maar ik vond het geen leuk boek. De tweede helft verbeterde dat gelukkig enorm, de achtergronden werden duidelijker en ik vind dat er wat meer vaart in het verhaal zat. Meer leuke en ontroerende momenten. De tweede helft heeft me positief verrast.

• Hilma 6 jaar geleden

Never Judge a book by its cover. Nu, dat gaat zeker op voor dit boek. Ik zou dit boek niet hebben opgepakt als ik het had zien liggen in de winkel en dat zou toch wel jammer geweest zijn. De cover valt zeker op, maar persoonlijk vind ik het schreeuwerig overkomen.

Het is een wonderlijk boek. Grootvader Onno wil een roadtrip maken met zijn kleinzoon, terwijl ze elkaar jaren niet hebben gezien. De eerste ontmoeting is erg agressief, verwijten worden heen en weer gekaatst. Felle dialogen komen veelvuldig voor in het boek, maar humor ontbreekt ook niet, zodat het lezen leuk blijft.

Naarmate de tijd verstrijkt krijgen ze meer respect voor elkaar en kom je als lezer meer achter de beweegredenen van grootvader Onno.

De auteur beschrijft de gevoelens van beiden goed, ook de omgeving waarin ze terecht komen wordt goed weergegeven. Tijdens het lezen krijg je als lezer wel het gevoel dat er meer aan de hand is. Het einde kwam (voor mij althans) niet echt als een verrassing.

Het is een goed geschreven boek wat lekker leest, korte hoofdstukken die uitnodigden tot nog een hoofdstuk, en het verhaal maakt je tevens nieuwsgierig naar hoe het verder gaat met deze twee heel verschillende mannen.

Sommige lezers zouden dit boek geweldig vinden, terwijl anderen moeite zouden hebben met het uitlezen van dit boek. Ik zit er een beetje tussenin.

• Tanneke 6 jaar geleden

Kalf- Myrthe van der Meer

Ontroerend

Jurgen, Gouden Kalf winnaar, is al vroeg wees en heeft zijn grootvader Onno, die op 78-jarige leeftijd een Oscar gewonnen heeft, nooit gekend. Zijn grootvader heeft zijn vrouw Anna verlaten toen zij zwanger was van de vader van Jurgen. Onno´s laatste wens is om met zijn kleinzoon Jurgen een laatste roadtrip te maken. Jurgen verwijt zijn grootvader het verlaten van zijn familie. Tijdens deze roadtrip worden felle dialogen gevoerd, waarin de keuzes in hun leven besproken worden. Vooral de dialogen in dit boek zijn erg sterk. Naarmate het boek vordert verandert de relatie tussen Onno en Jurgen. Ook Raoul, de vriend van Jurgen speelt een hoofdrol in dit boek. Weliswaar veel kleiner, maar toch een belangrijke rol. De korte hoofdstukken in dit boek maken het lezen nog prettiger. Ieder hoofdstuk geeft de plaats aan waar de roadtrip zich afspeelt en de dialogen plaatsvinden. Sommigen zullen denken dialogen…….mmm…dat lijkt mij niet boeiend, maar ik vind de dialogen heel goed weergeven hoe de beide mannen over elkaar denken. Het eind van het boek is toch wel verrassend, alhoewel ik wel een vermoeden kreeg. Meer kan ik er echt niet over zeggen anders verklap ik het eind. Wat mij betreft zeker een boek wat ik aan kan raden om te lezen. Ik heb er erg van genoten. En vooral de laatste hoofdstukken waren ontroerend.

Het eerste boek van Meerthe, PAAZ, had ik nog niet gelezen, maar ga ik nu zeker lezen. Ik ben benieuwd of dit boek mij net zo kan boeien.

• miranda 6 jaar geleden

ik heb kalf en paaz op mn lijstje gezet!

• Simoon 6 jaar geleden

haha nee hoor, geen zorgen! Het plot kwam voor mij als een verrassing. Ik realiseerde me, tijdens het lezen van de laatste zin voor het hoofdstuk met het plot, wat er ging gebeuren. Ik wist het dus wel voor ik het las, maar pas op het áller laatste moment. Erg leuk zo verrast te worden, dat maak ik niet vaak mee. Ik kan je aanraden dit boek te lezen om te kijken of jij ook zo verrast wordt...!

• miranda 6 jaar geleden

geven julle nou iets van t plot prijs door die laatste vraag te stellen aan ons lezers?

Aanbevolen voor jou: