Kalf RECENSIE

Wow, wat een heerlijke Roman! Myrthe van der Meer heeft na PAAZ het roer bijna volledig omgegooid, maar krijgt het toch weer voor elkaar een geweldig boek te schrijven.

Kalf gaat over Onno en zijn kleinzoon Jurgen, beiden acteurs. Onno is jaren geleden vertrokken naar Amerika om in films te spelen en bekend te worden en dat is gelukt. Na wereldwijde bekendheid en een Oscar als kroon op zijn werk keert hij eenmalig terug naar Nederland. Onno is ziek en zijn einde is in zicht. Voor hij sterft wil hij nog een keer terug naar zijn geboorteland om nog een aantal plaatsen te zien. Jurgen is zijn enige familielid dus hij wil deze trip met hem maken. Er is echter een knelpunt; de mannen haten elkaar en kunnen de ander niet luchten of zien.

Ik vloog echt door dit boek heen. Niet omdat het geen dikke pil is, niet omdat het laagdrempelig geschreven is, niet omdat het zo ontzettend zenuwslopend spannend is, maar puur en alleen omdat ik wilde weten waar het verhaal naartoe ging. De mannen zijn erg direct naar elkaar en dat biedt een bepaalde structuur. Geen gezeur, geëmmer en gezever, maar gewoon recht voor zijn raap, heerlijk!

Toen ik de laatste letter van het hoofdstuk voor de ontknoping las, viel opeens alles op zijn plaats. Ik schrok, want dit einde had ik niet aan zien komen. Ik had wel het vermoeden dat er iéts was, maar niet dit. Het is zo leuk weer eens door een plot overvallen te worden. Omdat ik dit toch allemaal even niet aan had zien komen, wilde ik eigenlijk het einde niet lezen, ik wilde het verhaal laten voor hoe het was en de rest zelf invullen. Dit werkt echter niet zo als je aan het lezen bent, en daarbij won mijn nieuwsgierigheid het, en besloot ik dus - binnen een fractie van een seconde - toch door te lezen.

Het is lastig het boek de eer aan te doen die het verdient, zonder gelijk het plot weg te geven. Ik wil natuurlijk niet verklappen hoe het verhaal afloopt, maar ik kan wel iedereen aanraden er zelf achter te komen door het boek te lezen!

Wat zou jij doen als je weet dat je niet lang meer te leven hebt?

Kalf

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Onno en Jurgen Kapteijns, grootvader en kleinzoon, de laatste telgen uit een groot artiestengeslacht. Ze verafschuwen elkaar tot op het bot, hebben elkaar nog nooit ontmoet en hopen ook vooral dat dat zo blijft. Maar het lot beslist anders en ze worden veroordeeld tot één laatste roadtrip, samen. Hun reis dwars door Nederland is het begin van een epische strijd tussen twee mannen die alle reden hebben om de ander te wantrouwen. Het is een confrontatie met keuzes uit het verleden, met de vraag wat maakt wie je bent, met leven, eenzaamheid en dood en de humor daartussenin.