Hippe traktaties RECENSIE

Op de basisschool was trakteren een feest. De hele klas zong voor je, dan deelde je uit en mocht je als klap op de vuurpijl ook nog de klassen rond om ook alle juffen en meesters de trakteren. Aan die traktaties zijn dan ook heel wat uurtjes en late avonden besteed. Microfoons van stoepkrijtjes en een mandarijnen, hengels van potloden en dropveters, een egel van een halve watermeloen en spiesjes: je kunt het zo gek niet bedenken of mijn klasgenootjes hebben het ooit voor hun neus gekregen. Waar anderen alleen zakjes chips of ijsjes gaven, vonden mijn moeder en ik het veel leuker om iets anders te maken: een gedachte die Katrien van de Steene in haar boek Hippe traktakies helemaal met ons deelt. Als ik het woord ‘traktaties’ hoor denk ik onmiddellijk aan kinderen, maar juist omdat het boek ook voor volwassenen zou zijn leek het me interessant.

De vormgeving is leuk en overzichtelijk, en daarbij heerlijk kleurrijk. Het boek is opgedeeld in vijf hoofdstukken: geboorte, verjaardag kids (3-12), verjaardag adults (18-88), communie/lentefeest kids (6-12) en huwelijk adults (18-88). Aan het begin van elk hoofdstuk staat een soort gedichtje rondom het thema en bij elke traktatie staat op de ene bladzijde een grote foto en op die ernaast de benodigdheden en werkwijze. Af en toe kom je ook nog grote en kleine sfeerfoto’s tegen.

De traktaties zijn allemaal gemakkelijk na te maken. Een kleine greep uit het aanbod: bootje van papier, wormjesappel, guitige mok met theezakjes, kleurige waaiertjes en een geurig zeepzakje. Klinkt goed, toch? Bij een aantal dingen horen wel veel benodigdheden, maar geen dingen waar je je suf voor moet zoeken. Ze zijn niet allemaal even toepasselijk bij het betreffende thema, maar wel heel erg leuk. Naast knutselideetjes staan er ook een aantal lekkere recepten in, die ga ik zeker maken! Al met al ben ik erg enthousiast over dit boek, ik zou het zeker aanraden voor ouders die hun kind ook wat leuks willen laten uitdelen, en voor mensen met een chronisch gebrek aan inspiratie voor leuke cadeautjes!

Wat is de leukste traktatie die jij ooit gezien en/of gemaakt hebt?

Hippe traktaties

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Originele cadeautips en leuke verpakkingen om zelf te maken. Knutselen is hip! Cadeautjes geven en krijgen is tof! En je eigen pakjes maken en versieren is nog leuker! In haar boek Hippe traktaties toont Katrien hoe je met weinig materiaal leuke, originele pakjes en lekkere traktaties maakt. Hippe traktaties staat boordevol tips en ideeën voor geboortes, verjaardagen, communiefeesten, huwelijken en andere feesten.
    Een boek vol inspiratie en prachtige werk- en eindfoto's.