Stille stem RECENSIE

Bijna elke dag gaat inspecteur Vera Stanhope naar de sportschool, waar ze tien baantjes trekt. In de stoomcabine komt ze lekker tot rust en is het doorgaans heerlijk stil, maar deze keer is het anders. Als Vera bedenkt dat een vrouw in de cabine wel erg stilzit, blijkt het dat ze dood is. Vermoord. Het lijkt erop dat het slachtoffer een goede, lieve vrouw was, dus waarom zou iemand haar willen vermoorden? Ook verdwijnen er ineens spullen vanuit de kleedkamers en personeelskamers. Vera zet haar team op de zaak en komt erachter dat er wel degelijk een reden was voor de moord op de vrouw.

Stille stem is al het vierde deel van de serie over inspecteur Vera Stanhope, die ook succesvol is verfilmd tot tv-serie. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van de boeken of tv-serie gehoord, maar de boeken zijn gelukkig los van elkaar te lezen. Het feit dat ik Vera nog niet kende, maakte dus niets uit. De zoektocht naar de dader, de ondervragingen en de achtergrond van het slachtoffer komen duidelijk naar voren en alle vragen worden aan het einde beantwoord.

Het boek is niet echt spannend, maar het is ook meer een detective dan een thriller; je maakt alles mee vanuit het oogpunt van de inspecteur. Het leest wel lekker weg en ik wilde graag weten waarom een vrouw die op het eerste oog zo perfect lijkt was vermoord, wat ze geheimhield. De auteur heeft een fijne schrijfstijl en het is zeker dat ik de andere boeken uit deze reeks ook ga lezen.

Vind jij deze reeks ook zo leuk om te lezen?

Stille stem

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Wanneer Vera Stanhope een uurtje pauze neemt om een paar baantjes te trekken in het plaatselijke wellness-centrum, vindt ze in de sauna het lichaam van een vrouw. Heel even vraagt Vera zich af of er misschien sprake is van een natuurlijke dood, maar helaas Samen met haar team ondervraagt Vera het personeel van het wellness-centrum en de nabestaanden van de dode vrouw, een alleenstaande moeder en maatschappelijk werkster. Haar dochter Hannah blijkt een relatie te hebben met Simon, een jongen uit een welgestelde familie, en zijn ouders zijn het volstrekt niet eens met de relatie. Terwijl Vera s collega Joe Ashworth een balans probeert te vinden tussen zijn privéleven en zijn baan, geniet Vera van het feit dat ze weer de leiding heeft over een onderzoek. Dan blijkt dat het slachtoffer betrokken was bij een schokkende zaak rond een kind en dreigt het onderzoek volledig uit de hand te lopen