Margot RECENSIE

Margot was altijd “de zus van”. Nooit eerder werd haar leven belicht en haar verhaal verteld, tot nu. Schrijfster Sophie Zijlstra deed jarenlang onderzoek naar het leven van Margot Frank, de drie jaar oudere zus van Anne Frank. Op de historische feiten die uit haar onderzoek kwamen baseerde ze Margot, een verhaal over de herfst van 1941, de maanden voordat de familie Frank onderduikt in het Achterhuis, gezien vanuit het gezichtspunt van Margot.

Het verhaal begint als Margot een roeitraining heeft. Ze is een erg fanatiek roeister en op het water kan ze alles even vergeten. Na haar training vertelt haar trainster haar echter dat haar de toegang tot de roeivereniging ontzegd is omdat ze Joods is. De oorlog wordt voor Margot en haar familie steeds duidelijker voelbaar: eerder kreeg ze te horen dat ze niet meer naar het meisjeslyceum mocht en ook het zwembad, de ijsbaan en de tennisbaan zijn verboden terrein voor iedereen van Joodse afkomst.

Het verhaal wordt beschreven vanuit het perspectief van Margot. Margot is pas 15 jaar oud, dus haar kijk op de wereld is onschuldig en soms ietwat naïef. Dat maakt de gebeurtenissen soms extra confronterend: op pijnlijke wijze wordt duidelijk hoe ze steeds meer van haar vrijheid moet inleveren, die voor andere meisjes van haar leeftijd zo normaal is. Zo krijgt ze niet de kans om onderwijs te volgen en de leuke dingen te doen die leeftijdsgenootjes wel kunnen doen. Ze beschrijft het zelf als een schaduwbestaan.

In sommige hoofdstukken kruipt de schrijfster in de huid van iemand anders dan Margot, bijvoorbeeld haar roeitrainster Lotte, die het voor Margot opneemt en vindt dat ze gewoon mee moet kunnen naar de afsluiting van het roeiseizoen. Deze andere perspectieven geven het verhaal een extra dimensie.

Margot is geen compleet waarheidsgetrouwe biografie, maar is wel gebaseerd op jarenlang onderzoek en historische feiten. Veel van de karakters zijn geïnspireerd op mensen die de schrijfster tijdens dat onderzoek tegenkwam. Het boek eindigt als Margot naar het Achterhuis wordt gebracht om onder te duiken. Hoewel je uiteraard weet hoe het af gaat lopen, leest het toch als een trein. Omdat het alom bekende verhaal nu eens vanuit een andere hoek wordt bekeken, maakt dat de gebeurtenissen opnieuw interessant. Naast de Roman bevat het boek ook een non-fictie gedeelte waarin Zijlstra haar keuzes motiveert en vertelt welke historische feiten ten grondslag lagen aan de gebeurtenissen in de Roman. Daarna volgt een biografie van het complete leven van Margot. De combinatie van Roman met historische verantwoording maakt Margot een erg interessant boek, dat een nieuwe kijk geeft op een wereldberoemd verhaal.

Zou jij graag het verhaal van 'de zus van' willen lezen?

Margot

1  2  3  4  5

De Joodse zusjes Margot en Anne voelen zich thuis in Amsterdam, waar hun ouders zich na de vlucht uit Duitsland gevestigd hebben. Maar in de zomer van 1941 verandert alles. Margot, de oudste van de twee, wordt de toegang ontzegd tot het meisjeslyceum, het tennispark, haar roeiteam en de ijsbaan in de Apollohal. Haar wereld, tot dan toe die van een zorgeloze tiener, wordt razendsnel steeds kleiner. Margot verzet zich tevergeefs. Sophie Zijlstra deed onderzoek naar het korte leven van Margot Frank en baseerde deze roman op historische gegevens. Daardoor kan Margot nu voor het eerst uit de schaduw van haar beroemde zusje treden.