De lijfwacht RECENSIE

Hilja is bodyguard van de Finse zakenvrouw Anita Nuutinen. Samen met deze zakenvrouw is ze in Rusland. Anita wil een jas kopen van lynx bont, maar Hilja heeft zelf een lynx gehad als huisdier. Dat zorgt ervoor dat Hilja kwaad wordt, ontslag neemt en Anita in de steek laat. Als Hilja weg is, wordt de zakenvrouw vermoord. Hilja gaat terug naar Finland waar ze bodyguard wordt van politica Helena Lehmusvuo. Dit is een goede bekende van Anita. Hilja gaat op onderzoek uit naar de achtergronden van de moord op Anita. Alles draait om energieleidingen rond een stuk grond in Rusland en politiek gevoelige beslissingen.

De lijfwacht is geen top boek. Sommige stukken in het boek zijn erg vergezocht. In het boek verkleedt Hilja zich verscheidene keren, onder andere als man en als prostitué. Deze verkleedpartijen zijn nogal ongeloofwaardig. Net als dat Hilja in het begin weggaat en dan teruggaat om te controleren of Anita alle veiligheidsregels naleeft. Het verhaal neemt je niet helemaal mee. Sommige boeken leg je niet meer aan de kant maar dat was bij dit boek niet zozeer het geval. Naar mijn mening geen boek dat vergelijkbaar is met het kaliber van Stieg Larsson.

Vind jij De lijfwacht wel vergelijkbaar met het kaliber van Stieg Larsson?

De lijfwacht

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Na een beroemde New Yorkse opleiding tot bodyguard te hebben voltooid is de Finse Hilja Ilveskero weer terug in eigen land. Haar huidige cliënte is Anita Nuutinen, een Finse zakenvrouw van in de vijftig die handelt in Russisch onroerend goed. Tijdens een trip naar Moskou weet Anita zich zo onmogelijk te maken dat Hilja in een vlaag van woede onslag neemt.

Haar inpulsieve actie blijkt groet gevolgen te hebben. Diezelfde avond, terwijl ze Anita van een afstand in de gaten houdt, wordt Hilja gedrogeerd. Wanneer ze een halve dag later wakker wordt, blijkt Anita te zijn vermoord. Het bewijs tegen Hilja stapelt zich op en ze besluit op de vlucht te slaan. Haar enige uitweg is achterhalen wie Anita heeft vermoord, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan...