De roep van het land RECENSIE

Het is 1907, de 12-jarige Gloria woont met haar familie op het vredige Kiward Station. Totdat Gloria’s ouders besluiten haar naar een kostschool in Cambridge te sturen. Gloria is terneergeslagen, ze wil helemaal niet weg uit haar vertrouwde omgeving. Om het haar makkelijker te maken gaat haar nichtje Lilian met haar mee. Lilian is extatisch, ze kan niet wachten tot het vertrek. Alleen al de grote overtocht van Nieuw Zeeland naar Engeland is voor haar een groot avontuur. Eenmaal aangekomen worden de vermoedens van de verlegen Gloria al snel bevestigt. Ze haat het, ze vind het verschrikkelijk en raakt meteen in conflict met een van de andere meiden.

Wat volgt is een nare tijd op een kostschool die eigenlijk leuk, spannend en avontuurlijk had moeten zijn. Gloria weet zich geen raad tussen de andere meiden en kan maar niet wennen in tegenstelling tot haar nichtje. Lilian vermaakt zich uitstekend, ze heeft veel vriendinnen en zou nergens liever willen zijn. Maar wanneer er geruchten rond gaan van een dreigende oorlog gaat Lilian terug naar Nieuw-Zeeland en moet Gloria mee op tournee door Amerika met haar ouders. Met als gevolg een nog ongelukkiger meisje dan op de kostschool.

Het verhaal komt langzaam op gang, de eerste tweehonderd pagina’s wist het mij niet erg te boeien. Toch kon ik niet stoppen met lezen. Ik wist dat er iets ging gebeuren en dat er meer zat achter alle kleine snippertjes informatie die de schrijfster beetje bij beetje geeft. Wanneer Gloria en Lilian in Cambridge van elkaar gescheiden worden begint het avontuur pas echt. De snelheid wordt opgevoerd, waardoor je het verhaal in wordt gezogen. Je wordt heen en weer gesleept tussen de treurige verhalen van de ongelukkige Gloria die op een heldhaftige, maar ongewone manier haar weg terug weet te vinden naar Kiward Station, en Lilian, die haar grote liefde achterlaat in Cambridge, maar weer tegenkomt in Nieuw- Zeeland.

Een prachtig geschreven, meeslepend verhaal tegen de achtergrond van veel verschillende landen, begin 20e eeuw. Het maakt helemaal niet uit als je de andere delen niet gelezen hebt. Door de verschillende verhaallijnen krijg je genoeg informatie om je helemaal op te laten gaan in het verhaal. Laat je zeker niet afschrikken door de dikte van het boek. Het is een absolute must-read!

Recensie geschreven door gastrecensente Chantal de Bie.

Ben je het met Chantal eens en vind jij dit boek ook een echte must-read?

De roep van het land

Sarah Lark

30 september 2013

ISBN 9789032514143
    Uitgever De Kern
  • Oorspronkelijke titel:

Der Ruf des Kiwis

De Kern

Historische romans

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Het is 1907 en de 12-jarige Gloria groeit op tussen de weidse vergezichten van Kiward Station. Door haar overgrootmoeder Gwyneira wordt ze klaargestoomd om later de leiding van de uitgestrekte schapenboerderij over te nemen. Aan haar gelukkige jeugd komt echter abrupt een einde als Gloria's moeder Kura, een gevierd concertfluitiste en operazangeres die in Engeland haar carrière heeft, besluit haar naar een kostschool in Engeland te halen. Afgesneden van de wereld die ze kent en gepest door haar snobistische medeleerlingen is Gloria diep ongelukkig. Ze probeert te voldoen aan de verwachtingen die haar moeder heeft, maar uiteindelijk besluit ze koste wat kost terug te keren naar haar geliefde Nieuw-Zeeland. Ze smeedt een gewaagd plan, dat echter levensgevaarlijk blijkt...

- Nieuwsgierig geworden? Lees dan alvast een preview van het boek: