Het 2 dagen dieet RECENSIE

'Een dieet boek: altijd handig!', dacht ik. Zeker het aspect van 2 dagen diëten en 5 dagen normaal eten klonk mij als muziek in de oren. Ik was niet drastisch aan een dieet toe, maar die paar winter kilootjes ben ik uiteraard liever kwijt dan rijk, dus ik besloot dit boek maar eens te lezen en te proberen.

Het eerste wat ik dacht was: 'goh, wat een dik boek voor 2 dagen diëten.' Het boek telt namelijk 400 pagina’s! Maar toen ik eraan begon, snapte ik meteen waarom: de eerste 200 pagina’s gaan over onderzoek, ervaringen, oefeningen en eetschema’s. Op het moment dat een boek mensen gaat quoten over hoe goed het dieet werkt en hoe makkelijk het vol te houden is, word ik altijd een beetje sceptisch. Het voelt een beetje alsof de auteur iets moet bewijzen tegenover de lezer.

Vervolgens stuitte ik op (ongeveer) 150 pagina’s aan recepten. Deze zijn niet bijster boeiend, maar natuurlijk wel handig. Er wordt duidelijk omschreven wat je hoe maakt. Al helemaal fijn is de tabel bij elk recept, die de lezer vertelt wat deze binnenkrijgt aan calorieën, koolhydraten, eiwitten, vezels en zout. Het dieet bestaat uit porties voedingsmiddelen (eiwitten, vet, zuivel, fruit en groente) en ook dit staat aangegeven bij elk recept. Zo weet je dus precies hoe je moet meten wat je eet - en meten is weten...

Tot slot het meest saaie deel van het boek (maar toch interessant en relevant): de bijlagen en voetnoten. Dit maakt het boek gevoelsmatig betrouwbaarder en geloofwaardiger. Het dieet is namelijk gebaseerd op wetenschap.

Meestal staat op de achterzijde van het boek de synopsis (een korte samenvatting), maar in dit geval vind ik dat eigenlijk het hele principe van het dieet op de achterflap omschreven staat. Het dieet is niet alleen gezond omdat je ervan afvalt, maar ook omdat het de kans op medische aandoeningen verkleint (zoals bijvoorbeeld borstkanker). Daarbij verbrand je vet, geen spieren.

Wat er allemaal waar van is weet ik niet. Een hoop theorieën op dit front willen namelijk nog wel eens wijzigen. Toch vond ik de opvattingen uit dit boek aannemelijk. Het eerste wat ik doe als ik wil afvallen is brood en aardappelen laten staan. Het 2 dagen dieet schrijft dit ook voor, fijn! Daarbij is het dieet in mijn ogen niet radicaal en extremistisch en dat vind ik ook altijd erg belangrijk. Omdat je 5 dagen ‘normaal’ eet is de kans op jojo’en en/of een terugval klein(er). Dit maakt het ook makkelijker vol te houden.

Of het bij iedereen werkt zou ik niet durven zeggen, dat verschilt waarschijnlijk per persoon. Daarbij is het een extreem saai boek, maar als het effectief is maakt dat natuurlijk helemaal niets uit.

Dit boek zal niet iedereen vervelen trouwens, voor de geïnteresseerden zal het best boeiend zijn om alle theorieën te lezen, maar voor de persoon die vooral wil afvallen is het wellicht ietwat langdradig en over the top.

Toch is mijn eindconclusie; geef het een kans. Ik vermoed dat een hoop mensen er wel resultaat mee zullen boeken en om met twee spreekwoorden af te sluiten: Baat het niet dan schaadt het niet en niet geschoten is altijd mis! Veel succes!

Denk jij dat je het 2 dagen dieet een kans gaat geven?

Het 2 dagen dieet

Michelle Harvie

26 juni 2013

ISBN 9789021553764
    Uitgever Kosmos
    400 pagina's
  • Ondertitel:

The 2 Day Diet

Kosmos

Kookboeken

1  2  3  4  5

De nieuwste trend op dieetgebied: 2 dagen vasten. De meeste mensen die diëten, houden dat maar moeilijk vol en gaan jojoën. Met Het 2 dagendieet is lijnen echter gemakkelijk, gezond en hoeft er niet afgezien te worden. Twee dagen strikt diëten en vijf dagen - binnen de perken - eten wat je maar wilt. Dat is het geheim van Het 2 dagendieet: het mentale aspect. Na maar twee dagen diëten, mag je alweer gewoon eten en dus is de kans dat je je opeens toch weer te buiten gaat aan slecht voedsel minimaal.