Wat ik van liefde weet RECENSIE

Doordat de schrijver van dit boekje op diverse shortlists heeft gestaan voor literatuurprijzen, waren mijn verwachtingen hooggespannen. Maar helaas… het viel nogal tegen.

Ton Rozeman beschrijft fragmenten uit mensenlevens die (soms in de verte) iets met de liefde te maken hebben. Hij zegt dit genadeloos en liefdevol te doen, en soms met een knipoog. Genadeloos is het zeker, maar liefdevol niet en die knipoog vond ik al helemaal ver te zoeken. Bijna alle personages worden als sneu en zwak omschreven, en hun situatie heeft weinig leuke vooruitzichten. Het gaat vooral over slechte relaties waarin mensen diep ongelukkig zijn, waarin gelogen wordt. Het gaat over vreemdgaan en over prostitueebezoek. Over hoe moeilijk een relatie met een puberdochter of -zoon kan zijn, en over de minst flexibele moeder aller tijden. Maar als ik het moet samenvatten, gaat het vooral over vergane glorie en desillusies.

Weinig opbeurend, vraag jij je af? Dat klopt inderdaad! Dat maakt het weinig inspirerend. En dat is jammer! Want hoewel de liefde altijd een mysterie zal blijven en relaties lang niet altijd makkelijk zijn, is het wel de bedoeling dat je er verbondenheid in vindt, er energie van krijgt, ervan leert… Een gemiste kans dus, dat in dit boek de mooie kanten van de liefde onderbelicht blijven. En tenslotte vond ik het jammer dat je dit boekje in een klein uurtje uit hebt, met zijn ongeveer 100 pagina’s: het klinkt heel hard, maar van een tijdschrift heb je bij wijze van spreken langer en meer leesplezier.

Wat vond jij van dit boekje?

Wat ik van liefde weet

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Genadeloos en liefdevol. Soms met een subtiele knipoog. Dat is de duidelijkste samenvatting van de scènes uit het leven die Ton Rozeman beschrijft. Een moeder die niet weet om te gaan met haar dochter die het weekend thuis is uit de psychiatrische kliniek. Een man die een jeugdvriendin ontmoet en ontdekt wat dat gezamenlijke verleden voor haar betekende. Een vrouw die date met de wekker in de hand. De klare taal van Rozeman maakt omtrekkende bewegingen die maar één ding duidelijk maken: de liefde, wat weten we er eigenlijk van?