Moederhart RECENSIE

Als Anna negen weken zwanger is, gaat ze samen met haar grote liefde Luca naar haar moeder om het blijde nieuws te vertellen. Ze verwacht een moeder die extatisch is van vreugde, maar wordt behoorlijk teleurgesteld. Haar moeder reageert enorm koel op haar grote nieuws. Wanneer Anna haar daarmee confronteert, vertelt haar moeder een lang bewaard geheim. De onthulling van dit geheim overheerst alles. Zélfs Anna’s zwangerschap.

Wat er precies aan de hand was met dit boek, daar kan ik mijn vinger niet op leggen. Het is een immens verdrietig en complex verhaal, waar veel diepe emoties achter liggen. Maar helaas is schrijfster Mariette Middelbeek niet bij machte geweest om deze emoties over te brengen bij de lezer. Het bleef allemaal nogal op de vlakte, wat enorm afbreuk deed aan het verhaal.

We volgen Anna in haar zoektocht naar haar moeder, maar ook daarin ontbreekt enige diepgang. Ik bleef achter met een gevoel van nutteloosheid: waarom had ik dit boek gelezen? Waarom had ik mijn tijd hieraan verdaan? Zonde, want Mariette heeft een prachtig verhaal bedacht, dat erg veel potentie in zich heeft. Het kwam in Moederhart alleen niet helemaal uit de verf.

Misschien moet Middelbeek zich voortaan houden bij de zalige chicklits waar humor en vaart voor nodig zijn. Daar heeft ze echt talent voor. Een complexere roman, dat lijkt iets te hoog gegrepen.

Wat is jouw mening over Moederhart?

Moederhart

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Anna is net negen weken zwanger als ze samen met haar man Luca het blije nieuws aan haar moeder gaat vertellen, haar vader is kort daarvoor overleden. Anna zit vol met vragen over de zwangerschap van haar moeder en haar eigen bevalling. Maar als haar moeder haar uitlegt dat ze nooit zwanger is geweest, komt het leven van Anna op zijn kop te staan: de twee mensen tegen wie ze al haar hele leven papa en mama zegt, zijn niet haar biologische ouders.

Anna heeft tegengestelde gevoelens, ze houdt veel van haar moeder en mist haar vader, maar ze is ook boos en verdrietig en voelt zich ontworteld. Ineens klopt niks meer. Waar komt ze vandaan? Wie is ze eigenlijk? En kan ze wel een goede moeder zijn, als ze afstamt van iemand die haar zomaar kon weggeven? Alleen een ontmoeting met haar biologische moeder kan antwoorden geven op haar vragen, en Anne begint aan een zoektocht waarvan ze niet weet wat die haar zal brengen.

• Virgin River seizoen 4 en 5 bevestigd

• 16x de leukste musical films

• You seizoen 3 trailer: Joe heeft een nieuwe obsessie