Achterstallig geluk RECENSIE

Met deze deels Autobiografische Roman laat Lieneke Dijkzeul - bekend auteur van kinderboeken en Literaire Thrillers - zien dat zij ook het genre van de Literaire Roman uitstekend beheerst. Ze beschrijft hoe een dochter, na het overlijden van haar moeder, haar oude dagboek terugvindt en op die manier haar jeugd herbeleeft. In de woorden die ze als kind schreef, ontdekt ze een andere moeder dan die ze zich herinnert en beziet ze haar jeugd en de vrouw die ze is geworden met nieuwe ogen.

Als lezer reis je mee met de - niet bij naam genoemde - hoofdpersoon naar de jaren vijftig, waarin ze opgroeit in een arm gezin met haar gescheiden moeder en twee oudere broers en een zus. De armoede van een gezin zonder gezinshoofd, de strenge nonnen die de dienst uitmaakten op school worden beschreven, maar vooral het mysterie dat haar haar hele leven heeft achtervolgd: volgens haar zus Tammie, zijn ze geen zusjes. En waarom is ze volgens de nonnen ‘anders’? Maar haar moeder blijft zwijgen.

In mooi, helder proza weet Lieneke Dijkzeul de jaren vijftig tot leven te wekken. Heden en verleden worden in relatief korte hoofdstukken met elkaar afgewisseld, waardoor het verhaal nooit aan vaart verliest. Met Achterstallig geluk heeft ze een gevoelige Roman geschreven die je raakt.

Heeft Achterstallig geluk jou ook zo geraakt? Zo ja, waarom?

Achterstallig geluk

1  2  3  4  5

Een niet bij name genoemde dochter bezoekt voor de laatste maal het huis van haar moeder. Om afscheid te nemen, maar ook in de hoop in het reine te komen met het verleden en met zichzelf. Het lijkt een hopeloze missie; bitterheid en verdriet overheersen. Het beeld kantelt wanneer ze haar moeders schoenen vindt, vele jaren zorgvuldig bewaard. Zwartfluwelen, hooggehakte avondschoenen, symbool van een gedroomd leven. Belangrijker nog is de vondst van het verloren gewaande `jaarboek dat zijzelf als heel jong meisje bijhield. Waar devolwassen dochter alleen kan omzien in wrok, blijkt het kind mild en zonder oordeel te zijn geweest. Dat geeft haar niet alleen een zuiverder blik op haar jeugd, maar ook op het verstoorde leven van haar moeder. In glashelder en messcherp proza beschrijft Lieneke Dijkzeul in deze, deels autobiografische, roman het leven van een kind in de jaren vijftig. Een kind dat er niet had mogen zijn, maar desondanks vastberaden is te bewijzen dat het bestaansrecht heeft.