Supergelukkig RECENSIE

Tatjana besluit samen met haar man en twee kinderen weg te trekken uit het bruisende Amsterdam, en ruilt de grote stad in voor het idyllische dorp Bloemendaal. Met de ontmoeting van haar buurvrouw Babs, ontdekt ze al snel dat het er net even iets anders aan toe gaat in het dorp. Ieder gezin heeft op zijn minst 4 auto’s, elke week staan er zo’n 4 feesten op de planning en aan fietsen doen de rijke luitjes niet. En dat is niet het enige verschil tussen Amsterdam en het hockeydorp. Zo draait alles om reputatie en geld, en zijn overspel, scheidingen, en plastische chirurgie een dagelijkse bezigheid voor de inwoners.

Tatjana moet behoorlijk wennen aan de nieuwe levensstijl, en ze heeft het geluk dat ze af en toe stoom af kan blazen bij haar nichtje Lot, die ook in Bloemendaal woont.
Wanneer Tatjana net wat gewend raakt aan de feestjes, de opgedirkte dames en de bijbehorende roddels, gebeurt er iets met de dochter van haar nicht, en ziet Tatjana voor het eerst een andere, grimmige kant van Bloemendaal.

Iedere dag keek ik uit naar het moment dat ik dit boek open kon slaan. Een uurtje in de trein, voor het slapengaan, na school, en zelfs in mijn werkpauze greep ik de kans aan om weer een hoofdstukje uit Supergelukkig te kunnen lezen. Je wordt er gewoon zo ontzettend mega blij van. Op dagen dat alles tegenzat vond ik het heerlijk om me mee te laten nemen door Tatjana en de maffe inwoners van Bloemendaal. De schrijfster zet het geweldige, maar af en toe achterbakse leven in Bloemendaal goed neer, en mede door de luchtige en hilarische manier van schrijven krijgt het boek een sfeertje à la Gooische vrouwen.

De korte hoofdstukjes zijn voor mij een verademing. Als ik eenmaal aan een hoofdstuk begin, wil ik het ook graag afmaken. En dat wordt behoorlijk lastig als deze uit 40 pagina’s bestaat. De hoofdstukken in Supergelukkig zijn ongeveer 4 tot 5 pagina’s, wat dat maakt dat ik veel vaker het boek open sla om toch nog even een hoofdstukje te lezen.

Buiten de luxe feestjes, roddels en scheidingen speelt ook pesten een belangrijke rol in dit boek. Wat mij betreft had de schrijver dit beter achterwege kunnen laten. Het is een luchtig geschreven boek dat je aan het lachen maakt en een serieus en zwaar thema als pesten past hier naar mijn mening niet tussen.

Ik heb ontzettend genoten van het boek, en zoals de titel het al zegt: Het lezen ervan maakt me blij en gelukkig.

Werd jij ook supergelukkig van dit boek?

Supergelukkig

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Als Tatjana van haar geboortestad Amsterdam naar hockeydorp Bloemendaal verhuist, verklaren haar familie en vrienden haar voor gek. Maar al snel wordt ze door haar nieuwe buurvrouw Babs, het schatrijke ‘koninginnetje’ van het dorp, op sleeptouw genomen. Met de Porsche – aan fietsen doet Babs niet – rijden Tatjana en haar nieuwe vriendin de grootse feesten en partijen van de Bloemendaalse happy few af. Ze maakt kennis met een wereld van onmetelijke rijkdom, waar goede manieren en overspel elkaar in balans houden. Dan vindt er een ingrijpende gebeurtenis plaats waardoor Tatjana op gespannen voet komt te staan met haar omgeving. Supergelukkig is een komische en onthutsende roman over een dorp waar het alle dagen feest is en waar zelfs bij regen de zon nog schijnt.