Ik weet wat je denkt RECENSIE

Ik begon een beetje terughoudend met het lezen van dit boek. Het eerste deel wist mijn verwachtingen niet helemaal waar te maken, maar toch sprak de samenvatting van het tweede deel me wel heel erg aan.

Wat meteen opvalt is dat in dit deel vooral Jenn wordt gevolgd. We hebben haar al leren kennen in het eerste boek, en daarin ontpopte ze zich tot Becca’s grote rivale. Ze was niet al te sympathiek en ik vond het dan ook een gewaagde keuze om haar in het vervolg zo’n grote rol te laten spelen, maar nu ik Jenn beter ken… vind ik haar stiekem nog interessanter dan Becca King!

Het boek zelf is ook vele malen spannender. Dat heeft alles te maken met een vreemde zwarte zeehond die jaarlijks opduikt in de wateren rondom het eiland waar Becca en Jenn wonen. Nera, zoals de zeehond heet, heeft de interesse gewekt van een oceanoloog die Jenn’s hulp inschakelt voor haar onderzoek. Ik moet bekennen dat ik op dit punt wel even een momentje had waarop ik dacht; ‘Zeehonden? Seriously?’ Maar al snel blijkt dat er vele geheimen zijn verweven met het dier.

Hoewel ik het verhaal spannend vond, was het op sommige momenten ook wel een beetje té rommelig en vergezocht. Ik had na boek één niet heel erg het idee dat Elizabeth George de kant van de Fantasy op ging met deze reeks; natuurlijk is er het feit dat Becca gedachten kan lezen - wat niet bepaald ‘natuurlijk’ te noemen is - maar met dit boek maakt ze wel zo’n scherpe bocht richting Fantasy dat ik even moeite had om te geloven wat ik had gelezen. Het voelde eerlijk gezegd als een nogal onnatuurlijke wending voor het verhaal, en dat stoorde me behoorlijk.

Toch heb ik verder erg genoten van het boek. Toen ik er eenmaal in was begonnen, was er geen remmen meer aan. Ik moest het boek in één ruk uitlezen.

Kon jij dit boek ook niet wegleggen?

Ik weet wat je denkt

Elizabeth George

26 september 2013

ISBN 9789022999813
    Uitgever A.W. Bruna
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Edge of the Water
  • Ondertitel:

Het fluistereiland #2

A.W. Bruna

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5

Becca King heeft een zeldzame gave -- en die is levensgevaarlijk In Stormgevaar was Jenn McDaniels, een meisje dat enorm met zichzelf in de knoop zat, Becca’s eerste echte vijand. Haar ouders hebben een winkel in aas voor de visserij op het zuidelijke puntje van het eiland. Becca gaat er werken om geld te verdienen en om Derric te helpen, die nog steeds niet hersteld is van zijn verwondingen. Maar als Becca voor haar werk moet leren duiken wint ze het respect van Jenn, en er bloeit een vriendschap op tussen de meisjes. Tijdens een van haar duiktochten doet Becca een schokkende ontdekking. Maar wat ligt er onder water dat zo angstaanjagend is?