De man van je leven RECENSIE

De man van je leven is een humoristisch boek met een serieuze inslag. Het is het verhaal van Tilly en Markus, een op het eerste gezicht gelukkig stel dat al jaren happy met elkaar is - zij gestructureerd en organisatorisch sterk, hij ietwat sullig en chaotisch. Maar Tilly is ernstig ziek en heeft nog maar kort te leven. Ze maakt zich zorgen over de toekomst van haar man en besluit om een opvolgster voor zichzelf te zoeken, zodat Markus niet alleen achterblijft. Daarom nodigt ze Iris uit in hun afgelegen vakantiehuisje. Iris is zelfverzekerd en gestructureerd, net als Tilly, een vrouw die weet wat ze wil en die bovendien op zoek is naar een serieuze relatie. Tilly ziet in haar de ideale kandidaat om haar eigen plaats in te nemen, maar er zijn een aantal zaken waar ze geen weet van heeft. Hoe meer Tilly de touwtjes in handen probeert te houden, hoe meer de situatie compleet uit de hand loopt. Zo ontstaat er een bizarre toestand waarin je constant op het verkeerde been wordt gezet, want elk personage probeert iets voor de andere twee verborgen te houden.

Hoewel er genoeg grappige en bizarre passages, die je soms doen denken dat je het script van een vermakelijk toneelstuk aan het lezen bent, in het boek te vinden zijn, is het uiteindelijk geen grappig verhaal. Feit blijft namelijk dat Tilly doodgaat en Markus weduwnaar wordt. Dat gegeven geeft het boek een duistere ondertoon waardoor het nooit echt hilarisch wordt. Het feit dat Japin De Dood opvoert als vierde personage maakt het er niet luchtiger op. Wel moest ik erg lachen om de twee kreeften, een verhaallijn die parallel langs het drama van Tilly, Markus en Iris loopt (één van de kreeften gaat dood, waarna Markus uit medelijden een nieuwe kreeft haalt om de achtergebleven kreeft wat gezelschap te geven).

Hoewel het hoofdthema van het boek vrij zwaar is, leest het toch als een trein: als lezer ben je benieuwd wat de uiteindelijke uitkomst van de bizarre situatie zal zijn, hoe onwerkelijk en wrang die soms ook lijkt. De man van je leven is niet te vergelijken met Japin’s eerdere, historische en diepgaande Romans, maar zeker de moeite waard.

Welk boek van Arthur Japin is jouw favoriet?

De man van je leven

Arthur Japin

11 oktober 2013

ISBN 9789029588454
    Uitgever A.W. Bruna
    240 pagina's

A.W. Bruna

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'Te willen beschermen wat je lief is, desnoods voorbij dit leven.'

Dit lijkt Tilly's drijfveer. Zij is ernstig ziek en zoekt een vervangster voor zichzelf, iemand die straks haar plaats naast haar man kan innemen. De vrouw die zij vindt blijkt echter zo perfect bij hem te passen dat hij haar - zonder dat Tilly dit wist - zelf al had gevonden en in het geheim al een relatie met haar heeft gehad. Door de verrassing die Tilly hun bereidt, verandert haar tragedie in een klucht. Maar wie heeft daarvan eigenlijk de regie? Niets is wat het lijkt.

Eén man, twee vrouwen en een afgelegen huis op een zonnig vakantie-eiland. Een wrange komedie over liefde, trouw, overspel en wraak - voor iedereen die ooit geloofd heeft in de liefde.