Het verlangen RECENSIE

Het is 1899. De intelligente en welgestelde Olympia Biddeford verblijft met haar ouders in hun zomerhuisje aan de zee. Haar vader, een gefortuneerde uitgever, heeft regelmatig interessante gasten over de vloer met wie hij graag de literatuur bespreekt die hij Olympia ook laat lezen tijdens haar thuisonderwijs. Maar geen enkele les van haar vader had Olympia kunnen voorbereiden op haar ontmoeting met dokter en essayist John Haskell. De spanning tussen Olympia en Haskell is direct voelbaar en de vonken springen ervan af. Er is maar één probleem: Olympia is pas vijftien jaar oud, terwijl veertiger Haskell getrouwd is en vader van vier kinderen. Hoewel ze allebei weten dat hun liefde geen kans heeft, blijkt hun verlangen naar elkaar sterker, en al gauw storten ze zich in een geheime, zinderende affaire. Maar dan wordt hun verhouding ontdekt en worden Olympia en Haskell gedwongen alle banden met elkaar te verbreken. Olympia keert gebroken huiswaarts en rouwt om het verlies van haar geliefde Haskell. Totdat ze ontdekt dat ze zwanger is…

Ik lees eigenlijk zelden Historische Romans, maar dit verhaal sprak me zo aan dat ik toch wel erg benieuwd was. In eerste instantie dacht ik toch: oef, wat stijf. Wat een verschrikkelijke tijd voor vrouwen om in te leven, wat vreselijk als je je constant zorgen moet maken of mensen je enkels niet zien, lichaamsdelen die als ‘aanstootgevend’ werden beschouwd. Dus wanneer blijkt dat Olympia – al dan niet gedreven door de liefde – meer vrijgevochten is dan ze in het begin lijkt, merk ik dat ik haar toch een beetje ga aanmoedigen. En wanneer ze beslissingen neemt die, zeker voor die tijd, enorm gewaagd en onafhankelijk zijn, juich ik in stilte  voor haar.

Ik vond Het verlangen een mooi, gevoelig verhaal. De ontwikkeling die Olympia meemaakt is prachtig en erg realistisch beschreven. Door de liefde en alle gevolgen daarvan wanneer ze zich eraan overgeeft, wordt Olympia gedwongen in razend tempo te veranderen van een onschuldige tiener in een vrijgevochten vrouw wier toekomst anders zal zijn dan ze ooit had gedacht. Je leeft van de eerste tot de laatste pagina met haar mee en hoopt dat ze gelukkig zal zijn, met of zonder haar grote liefde. Meer dan eens merkte ik dat mijn gedachten dankzij de pijn van Olympia en Haskell afdwaalden naar mijn eigen lief, en hoe blij ik mag zijn dat ik  zo open aan iedereen kan laten zien hoe blij ik met hem ben.

Het verlangen geeft een prachtig inkijkje in het contrast tussen arm en rijk aan het eind van de 19e eeuw, en aan de beperkingen die de sociale normen en waarden vormen in beide bevolkingsgroepen. Het verhaal bouwt langzaam op en is helaas wat voorspelbaar, maar voor de liefhebber van Historische Romans is het boek zeker een aanrader.

Spreekt dit boek jou aan?

Het verlangen

1  2  3  4  5

Een onvergetelijke roman over een verboden liefde. In de zomer van 1899 ontmoet de rijke en intelligente vijftienjarige Olympia Biddeford de eenenveertigjarige arts John Haskell, een goede vriend van haar vader. De vonk springt over en John, getrouwd en vader van drie kinderen, en Olympia beginnen een geheime, hartstochtelijke relatie. Hun omgeving reageert geschokt en doet er alles aan om de geliefden uit elkaar te drijven, met dramatische gevolgen. Het verlangen is een onvergetelijke historische roman over een onmogelijke en verwoestende liefde, die twee mensen voor altijd tekent.