De overdosis RECENSIE

Het blijft altijd een spannend gegeven voor een boek: de minnares wordt definitief de nieuwe vrouw in het leven van een vreemdganger en de ex-vrouw blijft met lege handen achter. Dit kan op honderden verschillende manieren aflopen. En één van deze manieren wordt beschreven in De overdosis.

Strak van de hormonen
In dit verhaal reizen Joanna en Alistair met hun negen weken oude zoontje af naar Australië om Noah voor te stellen aan Alistairs familie. Maar de eigenlijke reden van het bezoek is om de voogdij over Alistair’s dochter op te eisen. Alistair heeft jarenlang niet naar zijn dochter omgekeken, maar nu is hij ervan overtuigd dat zijn ex-vrouw een hele slechte moeder is. Nog lang niet bekomen van de bevalling en strak van de hormonen, reist Joanna met hem mee. Ze voelt zich, zoals zoveel jonge moeders, erg alleen en begrijpt niet dat niemand ziet dat Noah wel erg veel huilt.

Vliegen is voor zo’n kleine baby altijd een uitdaging, maar voor een baby met oorontsteking is vliegen wel heel veel gevraagd. Ze proberen hem kalm te houden door hem medicijnen te geven. Maar door stom ongeluk krijgt Noah teveel medicatie en sterft hij aan een overdosis. Joanna is overmand door verdriet en schuldgevoelens en kan niet meer helder nadenken. Ondertussen probeert Alistair uit alle macht te voorkomen dat ze aangeklaagd worden voor dood door schuld.

Meereizen
Schrijfster Helen Fitzgerald groeide op in Australië, maar woont tegenwoordig in Glasgow. Haar kennis van het Australische leven en het land heeft ze op een prachtige manier kunnen verwerken in haar Literaire Thriller De overdosis. Je waant je echt in het land en reist met Joanna en haar gezinnetje mee.

Terwijl je leest, voel je Joanna’s verwarring en krijg je steeds minder mee van wat er zich daadwerkelijk afspeelt. En dan blijkt opeens dat omgeving ondergeschikt is aan het verhaal. En dat heeft Fitzgerald haarfijn begrepen. Want dan begint het échte verhaal pas en duik je volledig in de personages. Heerlijk!

Sneltreinvaart
Minpunt aan het boek is de vaart waarmee de ontknoping volgt. Joanna is in totale verwarring en shock na het overlijden van haar zoontje, waardoor het boek wat traag vordert. Maar wanneer ze haar helderheid en scherpte terugkrijgt, volgen de gebeurtenissen zich in sneltreinvaart op. En dat doet afbreuk aan de begrijpelijkheid van het verhaal. Want opeens is het afgelopen en realiseer je je eigenlijk dat je niet écht weet hoe het nu is afgelopen. Maar misschien is dat wel de kracht van het verhaal: de lezer in lichte staat van verwarring achterlatend…

Ben jij nieuwsgierig naar dit boek?

De overdosis

1  2  3  4  5

Joanna en Alistair reizen met hun negen weken oude zoontje naar Australië. Ze willen de kleine Noah laten zien aan hun familie en een voogdijregeling voor Alistairs dochter treffen met zijn exvrouw. Door een misverstand geven ze Noah een overdosis aan slaapmiddelen waaraan hij sterft. In shock en doodsbang dat ze alles zullen verliezen wat hun lief is hun leven, elkaar en een toekomst met een gezin besluiten ze aangifte te doen van ontvoering. Het hele land duikt op de zaak en iedereen heeft er een mening over. Er ontstaat een mediahetze waarbij niemand wordt gespaard. Maar kunnen Joanna en Alistair de waarheid verborgen houden voor de politie en de media?

Een moreel dilemma, een aangrijpende plot en realistische en sympathieke personages zijn perfect samengebracht in deze donkere, nachtmerrieachtige thriller.