70 RECENSIE

Zwervend van hotel naar hotel probeert de zeventigjarige Hanna invulling te geven aan haar leven. Ze vreest het doodgewone, het bekende. Dat zou haar zichtbaar maken voor de rest van de wereld, en dat is nu net wat ze niet wil. In de hoop haar verlangens te temperen duikt ze met de ene na de andere onbekende man het bed in. Maar dat lijkt haar onrustige wezen enkel aan te wakkeren. Want verlangen naar intimiteit en een anoniem leven leiden, gaan niet samen. Op goed geluk, omdat zijn naam en zijn stem haar aanstaan, neemt ze contact op met een psychiater; een van de vele in haar leven. Maar deze blijkt anders te zijn dan de anderen… Onthult Hanna haar geheimen of zet ze haar anonieme leven voort?

Na het lezen van de flaptekst was ik niet bijster enthousiast, maar ik besloot 70 toch een kans te geven. Echter bevond ik me op de eerste pagina’s al in een worsteling met eindeloze poëtische beschrijvingen waar ik niet zoveel mee kon. Gelukkig werden deze op een gegeven moment meer afgewisseld door dialogen, waardoor het lezen ietwat vlotter verliep. De inhoud van het boek heeft me echter op geen enkele pagina weten te raken en in de hoofdpersoon kon ik me ook echt niet verplaatsen. Dat laatste is voor mij geen stelregel om een boek mooi te vinden, maar de hoofdpersoon moet mij wel kunnen meevoeren in zijn of haar verhaal. En dat is mislukt. Het is niet dat de auteur geen goede schrijfstijl heeft, het is meer dat dit type verhaal, gegoten in deze vorm, niet aan mij besteed is. Sommige genres boeien je nu eenmaal meer dan andere: smaken blijven verschillen.

Wist 70 jou wel te raken?

70

1  2  3  4  5

Op haar zeventigste leeft Hanna in hotels en leidt ze een leven zonder vingerafdrukken. Intimiteit vindt ze in vluchtige contacten, en vlekken op het plafond. Zich verbergend voor ouderdom, en de mogelijke afrekeningen die haar leven nog in petto heeft, besluit ze een laatste confrontatie aan te gaan met mannen die haar leven kunnen veranderen.