Requiem RECENSIE

Toen ik de flaptekst las, schrok ik een beetje - oeps, het hoort bij een serie! - maar na wat research over de eerdere delen van de Delirium Amoris-reeks zat ik zo in het verhaal. Voor de lezers die nog geen kennis hebben gemaakt met de serie: stop nu met het lezen van deze recensie en koop het eerste deel. Voor de mensen die de eerdere delen al gelezen hebben: het verhaal gaat verder waar het in deel twee eindigde. Julian en Lena hebben de Wildernis bereikt en zich aangesloten bij een groep die in het bos probeert te overleven. Alex zit bij dezelfde groep, en dit brengt de nodige spanning met zich mee. Het leuke is dat de lezer tot op het eind aan het lijntje wordt gehouden: kiest Lena voor Julian of toch voor haar oude liefde Alex? Nee, ik verklap niks.

Naast deze verhaallijn volgen we het leven van Hana. Ze is gekoppeld aan de toekomstige burgemeester en het is dus ongehoord dat ze in de Highlands is gesignaleerd, de wijk waar de Onwaardigen worden gehuisvest om van ze af te zijn. Haar aanstaande, Fred, kan dit niet waarderen zo vlak voor zijn inhuldiging en als zijn waarschuwingen steeds heftiger worden, gaat er iets knagen bij Hana. Vooral als ze erachter komt wat er met Freds ex is gebeurd, weet ze zeker dat ze zich gedeisd moet houden. Maar hoe doe je alsof er niets aan de hand is, terwijl je een bruiloft aan het plannen bent?

Het verhaal - in de toekomst heeft er van alles plaatsgevonden waardoor het leven er anders uitziet dan nu - is niet heel vernieuwend. Wel is het verhaal erg spannend en laat de schrijfster zien dat ze weet hoe het moet. Het verhaal leest lekker weg, maar af en toe vind je zinnen terug die er echt uit springen. Vaak zijn dit treffende metaforen die ik graag op een tegeltje zou terugzien.

Dit boek is voor mij minder gaan leven dan bijvoorbeeld The Hunger Games of The Walking Dead, waarmee ik ook veel vergelijking zie, maar heeft me zeker benieuwd gemaakt naar de eerdere delen van de serie. Hier en daar bleef ik namelijk met vragen zitten, die in eerdere delen hopelijk kunnen worden opgelost.

Was jij al bekend met deze serie?

Requiem

Lauren Oliver

12 september 2013

ISBN 9789044342499
    Uitgever The House of Books
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Requiem
  • Ondertitel:

Delirium amoris #3

The House of Books

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Na Julian te hebben gered van de dood, vluchten Lena en haar vrienden terug de Wildernis in. Maar de Wildernis is niet langer de veilige haven die ze dachten te vinden. De grensgebieden worden belaagd door soldaten. Zo gevaarlijk als het voor Lena is in de Wildernis, zo kalm is het leven van Hana, haar beste vriendin, die een leven zonder liefde leidt in Portland. De wereld waarin ze leven verdeelt hen, maar hun verhalen komen toch bij elkaar.