Margie RECENSIE

Margie is een fictieve Historische Roman over het leven van Margot Frank, mocht zij de oorlog wel overleefd hebben. Margot noemt zichzelf tegenwoordig Margie en woont in Philadelphia, waar zij nog steeds hoopt dat Peter (zat ook ondergedoken in het achterhuis) haar op een dag vindt. Zij werkt inmiddels voor een Joods advocatenkantoor, ook al verbergt zij nog steeds haar identiteit, zo’n 10 jaar na de oorlog. Haar angst voor het antisemitisme en het Joods zijn is nog steeds groot. Haar leven wordt echter nog meer bemoeilijkt als haar vader Pim – die niet weet dat zijn oudste dochter nog leeft – toestemming geeft voor het verfilmen van het dagboek van haar zusje Anne Frank. Het is the talk of the town. ‘Margie Franklin’ wordt letterlijk met haar neus op de feiten van haar trieste verleden gedrukt. Ze kan Margot Frank niet langer ontlopen.

Het is altijd moeilijk om een verhaal wat over een verschrikkelijke episode uit de geschiedenis te beoordelen als een verhaal. Je komt makkelijk in de verleiding om het sowieso hoge punten te geven, want voor zo’n ernstig onderwerp moet je wel respect tonen. Ik heb geprobeerd het verhaal echt als een verhaal te zien (omdat het echt fictief is) en dus alleen de kwaliteiten van Jill Cantor te beoordelen. ‘Wat vindt ik van de kwaliteit van het verhaal dat zij geschreven heeft?’ En: ‘sprak haar schrijfstijl mij aan?’ Et cetera. Ik probeerde om het onderwerp zelf heen te kijken.

Om je de waarheid te zeggen vond ik dit niet zo’n spannend verhaal. Ondanks het feit dat het boek niet zo dik was, kabbelde het leven van Margie maar een beetje door. Terwijl ik vorderde met het verhaal vroeg ik me af hoe het mogelijk was om nog echt iets te laten gebeuren, ik zat immers al op 2/3 van het boek! Op de momenten waar ik verwachtte dat er iets spannends zou zijn, kwam er juist niets, ook niet op een later moment. Bijvoorbeeld wanneer Margie een lift aangeboden krijgt van een foute cliënt van haar baas voel je dat dit niet in de haak is, maar verder in het verhaal is dit al niet langer meer van toepassing. En wanneer zij uiteindelijk haar liefde bezegeld (ik zal niet verklappen met wie) na eeuwig om elkaar heen te hebben gedraaid, lees je nog steeds niet hoe zij dit uiteindelijk voor elkaar heeft gekregen. Ze zijn toch opeens een stel. Je vraagt je af: heeft hij haar ook de liefde verklaart dus? Geeft hij toe dat er altijd meer was? Dus ze hebben gekust dan? Margie was geen slecht boek, het idee is origineel, maar het had meer kunnen zijn.

Wat verwacht jij van Margie?

Margie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In het voorjaar van 1959 gaat de film Het dagboek van Anne Frank in première in Amerika. Margie Franklin woont in Philadelphia en werkt als secretaresse op een advocatenkantoor. Op het oog leidt ze een rustig bestaan, maar ze draagt een groot geheim met zich mee: een verleden en een godsdienst die ze ontkent, een land en een familie die ze heeft achtergelaten. Margie Franklin is in werkelijkheid Margot Frank, de oudere zus van Anne. Ze blijkt niet in Bergen-Belsen overleden, maar ontsnapt aan de nazi’s en geëmigreerd naar Amerika. Jarenlang houdt ze niet alleen geheim wat haar ware identiteit is, maar ook wat er gebeurd is tussen haar en haar zusje tijdens de noodlottige laatste momenten die ze hebben gedeeld. Dat voorjaar, terwijl haar zusje een icoon wordt, begint Margies zorgvuldig opgebouwde leven in Amerika in te storten. Wanneer verleden en heden door elkaar gaan lopen, staat Margies toekomst in Amerika op het spel. Tenzij ze zich kan verzoenen met het leven dat ze ooit heeft geleid, de mensen van wie ze hield en de dingen die ze ooit heeft gedaan.