Weerzien in de woestijn RECENSIE

De nichtjes Emily en Clemmie zijn erg close, en om de as van hun overleden oudtante uit te strooien reizen ze van Engeland af naar Afrika. Eenmaal daar valt Clemmie als een blok voor een Touareg-krijger, en besluit voor haar geliefde in het vreemde exotische land te blijven, terwijl Emily in haar eentje terug moet naar Engeland…

Eenmaal thuis, hoort Emily vrij weinig van Clemmie, en ze begint zich zorgen te maken. Samen met haar kersverse man besluit ze met nog twee vrienden op reis te gaan naar Mali, om uit te zoeken of ze zich terecht zorgen heeft gemaakt. Maar Emily is niet voorbereid op de chaos waarin ze terecht komt, en er zijn vele gevaren die het gezelschap moet doorstaan terwijl ze door de woestijn trekken om Clemmie te vinden.

Dit boek deed me denken aan mijn middelbare schooltijd, waar je een leeslijst voor je neus geschoven kreeg en verplicht een paar van die Literaire boeken moest lezen. Niet dat dit een Literair boek was, dat was het zeker niet. Maar het voelde wel als een verplichting om te lezen. En als ik hier geen recensie voor hoefde te schrijven, had ik hem waarschijnlijk nooit uitgelezen.

Ten eerste had ik al meteen een vooroordeel over de kaft. Ik vind het verschrikkelijk als boeken van die overdreven mierzoete kaften hebben. Dat doet voor mij al niet veel goeds. Tevens kon ik maar niet wennen aan de schrijfstijl van de auteur. Het was te simpel geschreven, er zaten grapjes in die ik maar niet snapte, en er waren vreemde vergelijkingen in verwerkt.

Ik moet wel toegeven dat ik benieuwd was naar het einde. Spannend was het niet, wat waarschijnlijk wel de bedoeling was van de schrijfster, maar ik was wel nieuwsgierig geworden. Ook vind ik het een origineel onderwerp. Ik heb nog nooit boeken gelezen over de spanningen in Afrika, en dit vond ik zeker interessant.

Ik blijf echter bij mijn standpunt. Dit boek zou ik alleen lezen als het een verplichting zou zijn. Voor ontspanning trek ik liever een ander boek uit de kast.

Voelde dit boek voor jou ook als een verplichting?

Weerzien in de woestijn

Sarah Challis

26 september 2013

ISBN 9789022566510
    Uitgever Boekerij
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Lonely Desert

Boekerij

1  2  3  4  5

De levens van Emily en Clemmie veranderden voorgoed toen ze de as van hun overleden oudtante naar het verre, exotische Mali brachten, zoals de oude vrouw hun in haar testament had verzocht. Clemmie bleef daar achter om een nieuw leven te beginnen als geliefde van een Touareg-krijger. Terug in Engeland hoort Emily zo weinig van haar nichtje dat ze zich zorgen gaat maken. Ze haalt haar kersverse echtgenoot over om samen met twee vrienden op reis te gaan naar Mali, in de hoop dat ze kan achterhalen of haar angsten terecht zijn. Maar ze is niet voorbereid op de chaos en het avontuur dat ze er vindt – en al helemaal niet op de gevaren die het gezelschap moet doorstaan terwijl ze door de woestijn trekken om Clemmie te zoeken.