De viool van mijn moeder RECENSIE

De jonge Else draagt een loodzwaar geheim met zich mee: haar opa was in de oorlog lid van de NSB en haar moeder was lid van een jeugdafdeling van deze organisatie. Terwijl Else opgroeit, wordt de onuitgesproken spanning tussen haar en haar moeder steeds groter. Else zoekt haar toevlucht in klassieke muziek en haar dwarsfluit. Dan vindt ze een oude, verwaarloosde viool op zolder. Die moet van haar moeder zijn, maar waarom speelt zij niet meer? Vele jaren later heeft Else pas de moed om het verleden van haar familie te onderzoeken. En pas wanneer haar moeder overleden is, vindt ze begrip en rust.

Al van kleins af aan ben ik gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. Ik lees dan ook graag boeken over dit onderwerp. De viool van mijn moeder gaat eigenlijk niet echt over de oorlog zelf, maar meer over de gevolgen daarvan. Uit dit verhaal blijkt maar weer dat kinderen en kleinkinderen van NSB-ers nog tientallen jaren na de oorlog last hebben gehad van de keuzes die hun familieleden hebben gemaakt. Yvonne van den Berg, de schrijfster van dit boek, is zo iemand. De viool van mijn moeder is namelijk gebaseerd op het leven van haar familie. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat de jeugd van Else centraal, een jeugd die helemaal wordt beïnvloed door de oorlog en de vele verhuizingen die ze meemaakt vanwege haar vaders werk. In het tweede deel is Else inmiddels een volwassen vrouw van veertig jaar oud en nog steeds op zoek naar antwoorden. De band met haar moeder is in de loop van de jaren alleen maar slechter geworden. Dit laatste deel is veel korter dan het eerste deel, wat ik persoonlijk erg jammer vond. Juist dit laatste deel sprak mij namelijk heel erg aan.

Al vanaf de eerste bladzijde van het boek ben ik verliefd geworden op de schrijfstijl van Yvonne. Haar manier van schrijven is heel verhalend: je ziet de personages levensecht voor je en je proeft, ruikt en voelt als het ware elke gebeurtenis. Yvonne van den Berg is een groot liefhebber van klassieke muziek en dat merk je aan de geweldige schrijfstijl. Het is alsof een componist zijn muziekstuk schrijft.

Hou jij ook van verhalen over de Tweede Wereldoorlog?

De viool van mijn moeder

1  2  3  4  5

In de wereld van de jonge Else is een loodzwaar geheim: haar moeder komt uit een NSB-gezin. Terwijl ze opgroeit, wordt de onuitgesproken spanning tussen haar en haar moeder steeds groter. Else zoekt haar toevlucht in klassieke muziek en haar dwarsfluit. Dan vindt ze een oude, verwaarloosde viool op zolder – die moet van haar moeder zijn, maar waarom speelt zij niet meer? Vele jaren later heeft Else pas de moed om het verleden van haar familie te onderzoeken. En pas wanneer haar moeder overleden is, vindt ze begrip en rust.