Uit RECENSIE

In Uit wordt het fenomeen liefdesverdriet uitgebreid onder de loep genomen. Het is beslist geen zelfhulpboek, maar mensen die nu kampen met een gebroken hart zullen er zeker steun en herkenning in vinden. En misschien tovert het zelfs een glimlach op je gezicht in barre tijden, want soms is het een erg humoristisch boek!

Lauren Verster heeft haar ‘onderzoek’ naar liefdesverdriet zeer grondig aangepakt. Ik heb bewondering voor haar creativiteit qua geïnterviewde namen: het is een zeer afwisselend gezelschap geworden! Uit werkelijk alle denkbare hoeken heeft ze het onderwerp benaderd. Je leert echt een andere kant van mensen kennen. Zo heeft ze onder andere een bioloog, een filosoof en een liefdesverdrietconsulent bevraagd over het nut en de achtergrond van liefdesverdriet. Maar ook komen de ervaringen van een priester, een paparazzifotograaf, een scheidingsadvocaat, en een politiewoordvoerder aan bod. En daarnaast nog een aantal bekende namen uit showbizzland, maar ook bijvoorbeeld de bekende advocaat Spong en omdenkspecialist Berthold Gunster. Bijzonder is het verhaal van wraakslachtoffer David: ongelooflijk hoe ver mensen kunnen gaan!

Wat me opviel aan Uit is het kleine lettertype, veel kleiner dan bij het gemiddelde boek. Nou ben ik gezegend met hele goeie ogen, maar als je dat geluk niet hebt kan het misschien een beetje turen worden voor sommigen. Uit is een vermakelijk, soms grappig en interessant boek, maar dit zeg ik zonder liefdesverdriet. Misschien ervaar je het heel anders als je daar nu middenin zit. Zelf is Lauren overigens ook een open boek over haar eigen ludduvuddu, net zoals haar exen en haar huidige liefde Jort!

Komt dit boek op jouw verlanglijstje?

Uit

Lauren Verster

22 november 2013

ISBN 9789400503106
    Uitgever Gloriae
    192 pagina's
  • Ondertitel:

Zuurzoete verhalen over liefdesverdriet

Gloriae

Non-fictie

1  2  3  4  5

Liefdesverdriet. Ik herinner me de barbaarse nachten, de liters rode wijn, de lege pakjes Temazepam en de woeste scheldbrieven die ik aan mezelf schreef. Ik heb er al een tijd geen last meer van, gelukkig. Wél ben ik het altijd een razend interessante aandoening blijven vinden. Waarom? Omdat de ultieme hysterie komt bovendrijven, met onvoorspelbare acties tot gevolg. (Ja, zélfs mensen met veel aanzien en verstand gooien soms alles te grabbel.)

Deze keer zonder camera, maar wél gewapend met pen, papier en iPhone ging ik op onderzoek uit. Heeft liefdesverdriet biologisch gezien een functie? Helpt vakkundig wraak nemen, alles willen weten of antidepressiva slikken? Maar misschien nog wel belangrijker: hoe hebben anderen hun liefdes-malheur doorstaan? Wetenschappers en acteurs, zangers en journalisten, cabaretiers en schrijvers, vrienden en ex-geliefden openen een tot dusver gesloten boek, bespiegelen hun hartzeer en adviseren wat wel en níét te doen. Een wonderlijke kijk in de ziel voor wie geen liefdesverdriet heeft, troostend en nuttig als het in de liefde even niet lekker loopt.