Wintergast RECENSIE

Wintergast is het vierde boek van de hand van schrijfster Jet van Vuuren en voor mij het eerste dat ik van haar lees. Eerder schreef zij drie Thrillers die zich in de zomer afspeelden, maar voor haar nieuwe thriller heeft ze gekozen om een uitstapje te maken naar de winter. Hiermee treedt ze in de voetsporen van de Zomer- en Winterthrillers van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn. Twee schrijfsters waar ik al veel van gelezen heb, waardoor ik snel de vergelijking probeerde te maken. Daar waar de boeken van die twee schrijfsters zich vaak in het buitenland afspelen, houdt Jet van Vuuren het dicht bij huis en kiest ze in Wintergast voor het noorden van Nederland, het boek speelt zich namelijk af in Groningen.

Jet van Vuuren schrijft al haar boeken vanuit een vrouwelijke hoofdrol en zo ook in dit boek. Hier heeft ze gekozen voor Bea, een juf van groep acht. Bea is getrouwd met Egbert, maar ze vraagt zich af of haar huwelijk nog te redden valt. Als ze door haar neef Sicco gevraagd wordt om kerst in Groningen te komen vieren, besluit ze dan ook om het er eens lekker van te nemen en zonder Egbert eropuit te gaan naar het noorden van het land. Haar bezoek pakt echter anders uit en het grote familiegeheim had ze misschien beter niet kunnen ontdekken...

Jet van Vuuren heeft met Wintergast een leuke winterse Thriller geschreven, maar het heeft mij niet zo zeer overtuigd als zijnde een spannende Thriller. Het boek is in vele korte hoofdstukken geschreven, waardoor je makkelijk even ergens tussendoor nog een hoofdstuk kunt lezen. Er wordt tussen de hoofdstukken wel veel gewisseld van personages en lettertype, wat het voor mij vaak verwarrend maakte. Het haalde ook de spanning uit het verhaal weg, wat ik erg zonde vind. Als de spanningsopbouw en schrijfstijl anders waren, was het wellicht meer een boek om niet meer weg te leggen geweest. Wat mij betreft is Wintergast dan ook een leuk boek om gelezen te hebben, maar voor mij nog geen reden om haar andere boeken te gaan lezen.

Hou jij van Seizoensthrillers?

Wintergast

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het is bijna kerstvakantie en Bea Versluis is moe. Moe van haar werk in het onderwijs en moe van haar man. Als een aangetrouwde neef haar vraagt of ze de kerstdagen bij hem en zijn familie komt doorbrengen, aarzelt Bea geen moment. Hoewel ze tot dan toe amper contact met hen heeft gehad, pakt ze haar koffers en vertrekt ze zonder echtgenoot.

Onderweg naar de hereboerderij van de neef strandt ze echter met haar auto in een dichte sneeuwstorm. Als de neef haar daarna oppikt zal ze zonder eigen vervoer de rest van de vakantie in het huis van de onbekende familie moeten doorbrengen. Een huis dat niet alleen ver van de bewoonde wereld ligt, maar ook geheimen herbergt. Ingesneeuwd en geïsoleerd stuit Bea op een verschrikkelijk familiegeheim dat niet voor haar bestemd is. Dan merkt ze dat haar sprookjesachtige droom van een fijne kerst in een warme familiekring uit elkaar dreigt te spatten. Niet alleen wordt haar de welverdiende rust ontnomen, maar begint het langdurige slaapgebrek ook bezit van haar te nemen. Wat is nog werkelijkheid en wat is droom?