Zuiver RECENSIE

Zuiver is een bijzonder boek dat lastig in een hokje te plaatsen is. Het is scherp, vol humor en tegelijkertijd schrijnend.

Het verhaal is moeilijk uit te leggen. Kort door de bocht: Susan verliest haar man door een roofoverval, erft het huis van een oudoom en komt alleen terecht in een enorme villa vol opgezette dieren. Ze moet leren omgaan met het verlies van haar man en een intens schuldgevoel, gezien ze het idee heeft dat zij hem de dood in heeft gedreven. De gekte die daarmee gepaard gaat weet auteur Lydia Millet goed te omschrijven. De bizarre omgeving met alle opgezette dieren en bijzondere kamers, het komen en gaan van verschillende kleurrijke personages en het verdere verloop van het verhaal maken het boek vrij absurd, het gaat alle kanten op. Toch ga je er als lezer makkelijk in mee. Misschien door de compleet eigen stijl van de auteur, die bijzonder is en vol mooi taalgebruik.

Tegen het eind vond ik het verhaal inzakken. Het kabbelde rustig verder zonder duidelijk doel. Het slot is vervreemdend en poëtisch en werkte voor mij niet per se, maar sloot wel aan bij de gekte van Susan en haar dwang om alles op orde te krijgen terwijl ze tegelijkertijd het overzicht verliest. Een verrassend boek dus, dat aan het denken zet. Ik ben nieuwsgierig naar ander werk van Millet.

Wat verwacht jij van Zuiver?

Zuiver

Lydia Millet

16 augustus 2013

ISBN 9789045207827
    Uitgever Karakter
    280 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Magnificence

Karakter

1  2  3  4  5

In deze roman maken we kennis met Susan Lindley, een vrouw die stuurloos is geraakt na de dood van haar man en het uiteenvallen van haar gezin. Maar wie een plichtmatige roman verwacht over een rouwende weduwe die niet weet hoe ze verder moet, zal bedrogen uitkomen. Zuiver onderzoekt op grappige en hartverscheurende wijze evolutie en uitsterven, kinderen en ouderschap, verlies en ontdekking.