Ben je al bang? RECENSIE

Wanneer Livia Prescott na haar werk wordt aangevallen in een parkeergarage, herinnert ze zich de tips van haar vader, voormalig bokskampioen. Ze vecht voor wat ze waard is en haar belager slaat op de vlucht. Livia lijkt - hoewel lichtgewond - de strijd te hebben gewonnen. Met de hulp van Daniel Beck, een vriendelijke man die in hetzelfde gebouw blijkt te werken, krabbelt ze weer op. Maar al snel begint Liva akelige briefjes te ontvangen. Eerst op haar werk en daarna ook thuis. Alles wijst erop dat dit geen toevallige aanval was. Iemand heeft het op haar en haar geliefden voorzien, en diens acties worden steeds grimmiger en persoonlijker. Haar belager moet haar persoonlijk kennen. Wie kan Livia nog vertrouwen?

Livia is een stoer personage. Ze heeft een akelige scheiding achter de rug, het bedrijf dat ze samen met haar beste vriendin runt dreigt failliet te gaan en haar vader, haar enige familielid, ligt ook nog op sterven. Livia is echter allesbehalve een zielig personage. Ze is een vechter, zoals ze van haar vader heeft geleerd. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet bang is. Haar innerlijke strijd om sterk te blijven, wat er ook gebeurt, is mooi beschreven. Ook haar afbrokkelende vertrouwen in de mensen om haar heen is realistisch neergezet.

De auteur zorgt ervoor dat bijna alle personages verdacht lijken en weet de lezer telkens op het verkeerde been te zetten. Hoewel het verhaal direct spannend begint met de aanval in de parkeergarage, is het verteltempo in de eerste hoofdstukken redelijk traag. Maar doordat de sfeer steeds grimmiger wordt, krijgt het verhaal je steeds meer in zijn greep. Ben je al bang? is een goed geschreven, beklemmende Psychologische Thriller die boeit tot het eind.

Ben jij snel bang?

Ben je al bang?

Jaye Ford

13 november 2013

ISBN 9789032513719
    Uitgever De Kern
    368 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Scared Yet?

De Kern

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Liv weet haar belager van zich af te slaan, en ontsnapt ternauwernood. Door de plaatselijke pers wordt ze vervolgens tot heldin gebombardeerd - maar dan begint haar nachtmerrie pas echt. Ze ontvangt dreigbrieven die duidelijk maken dat niet alleen zijzelf maar ook haar zoontje gevaar loopt. Wie is deze stalker, die alle details van haar leven kent? Dezelfde engerd die haar eerder tot doelwit heeft gemaakt? Of iemand die ze dacht te kunnen vertrouwen?