De show van je leven RECENSIE

Eén van mijn favoriete personages is terug! Amateurscheikundige Flavia De Luce beleeft weer allerlei nieuwe avonturen. Al op een van de eerste pagina’s laat ze de gang onder water lopen zodat ze er kan schaatsen, en haar plan om de kerstman te vangen met vogellijm loopt als een rode draad door het boek heen. Maar er staan ook genoeg serieuze gebeurtenissen te wachten.

Het gewone leven op Buckshaw, het landgoed van de De Luces, wordt omgetoverd tot filmset. Een eigenzinnige regisseur, een wereldberoemde actrice en kilometers kabel door het hele landhuis, niets ontbreekt. Flavia kan het goed vinden met Phyllis Wyvern, de ster van de film, en zij is dan ook degene die Phyllis’ lijk vindt, gewurgd door een filmdraad. De detective in haar komt snel naar boven - Flavia heeft immers al vaker met dit bijltje gehakt - en ze zal niet rusten voordat ze precies heeft uitgevonden wie de moordenaar is.

Als lezer sluit je Flavia direct in je hart. Of dit nu het eerste of het vierde boek is dat je over haar leest, na vier pagina’s ben je fan van deze eigenwijze elfjarige met haar voorliefde voor vergif. Ook de overige personages zijn nog net zo karakteristiek als altijd: de ietwat mysterieuze Dogger, die altijd voor iedereen klaarstaat, Mrs. Mullet die nog altijd afschuwelijke cakes bakt en Flavia’s zussen Ophelia en Daphne die vooral met zichzelf bezig zijn, zijn geen spat veranderd ten opzichte van de eerdere boeken. Ik hoop dat Alan Bradshaw voorlopig nog meer inspiratie heeft en Flavia en haar familie nog vele avonturen zal laten beleven!

Ben jij ook zo weg van Flavia De Luce?

De show van je leven

Alan Bradley

11 oktober 2013

ISBN 9789021807355
    Uitgever Sijthoff
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

I Am Half-Sick of Shadows

Sijthoff

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5

Flavia de Luce: elf jaar, hoogbegaafd en stiknieuwsgierig, amateurscheikundige met een voorliefde voor gif.

Tot Flavia's verrassing heeft haar vader hun landhuis verhuurd aan een beroemde regisseur en zijn filmcrew. Om de grootste filmdiva van het land met eigen ogen te zien, verzamelen de toeschouwers zich op Buckshaw. Maar de avond neemt een gruwelijke wending: er wordt een lichaam gevonden - het slachtoffer is gewurgd met een stuk film. Bevindt de dader zich onder de gasten? Flavia steekt haar nieuwsgierige neus in het onderzoek en komt zo zelf in het vizier van een moordenaar die zich in het volle zicht verbergt...