Anima Mundi – Kinderen van de rode clan RECENSIE

Dit boek, de eerste uit een serie, straalt een en al Fantasy uit. Kinderen van de rode clan behoort tot een genre waar ik eerder nog niet van gehoord had: 'Urban Fantasy'. Bij deze vorm van Fantasy is het verhaal gesitueerd in de moderne tijd. Geen zwaarden, geen kastelen, geen fantasierijke Middeleeuwse kledij. Lena en Clara zijn – ogenschijnlijk – twee normale tieners op een normale middelbare school in Oostenrijk in de 21e eeuw, totdat Clara plotsklaps tot over haar oren verliefd wordt op een mutant (dit woord staat op de achterflap van het boek, maar wordt niet gebruikt in het boek) een afstammeling van de engelen van Atlantis. Lena en Clara komen vervolgens in een draaikolk van spannende levensbedreigende gebeurtenissen terecht, waarop zij allebei de grip dreigen te verliezen.

Het boek is in makkelijke taal geschreven. Dit mag ook wel, want alle Fantasy-definities zijn al moeilijk zat. Het boek is ook vlot geschreven, dit is onder andere te danken aan het feit dat er weinig wordt stilgestaan bij de omschrijving van de omgeving waarin zij zich bevinden en ook vinden er geen lange dialogen plaats. De zinnen zijn kort maar krachtig. Je zou dus kunnen zeggen dat je je eigen fantasie ook behoorlijk mag aanspreken om enkele lege gaten in te vullen. Het huis in Italië waar Clara op een zeker moment verblijft wordt bijvoorbeeld beschreven als een prachtig staaltje architectuur met ontelbare gangen, maar hoe we ons dat voor moeten stellen wordt nergens echt verteld.

De liefde tussen Clara en het bovennatuurlijke wezen gaat net zo diep als die tussen Bella en Edward in Twilight suggereert het boek. We moeten dit dan maar aannemen, want echt voelen deed ik het niet. Lena daarentegen wordt verscheurd door liefdeskriebels voor twee totaal verschillende mannen, ook herkenbaar, en dit is misschien nog wel beter weergegeven dan de zogenaamd epische liefde die Clara ervaart. Het verhaal is erg origineel, dat wel, en je leest het fijn zonder al te veel na te hoeven denken, maar ik vind het nou niet per se de veelbelovende nieuwe Fantasy-serie waar we met zijn allen op zaten te wachten. Ik althans niet.

Heb jij wel eens een Urban Fantasy boek gelezen?

Anima mundi I: kinderen van de rode clan

Elia Barceló

31 oktober 2013

ISBN 9789021449685
    Uitgever Querido
    568 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Anima Mundi – Hijos del clan rojo

Querido

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5

De Kinderen van de clans zijn mutanten. Al honderden jaren leven ze onder de mensen zonder opgemerkt te worden. Maar nu ze met uitsterven bedreigd worden, moeten ze hun voorzichtigheid laten varen: ze hebben mensen nodig om hun voortbestaan veilig te stellen. De achttienjarige vriendinnen Lena en Clara ontdekken al snel dat het levensgevaarlijk is om in het gezelschap van de Kinderen van de clan te verkeren. Terwijl Clara zich in een explosieve liefdesaffaire met een mutant stort en zwanger raakt, wordt Lena ontvoerd door een kwaadaardig wezen. De ontvoering markeert het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenissen die Lena steeds verder terugwerpen op zichzelf.