Mette loves New York RECENSIE

Mette boft maar met zo’n moeder als stewardess. Samen met haar vriend Jort en zijn vader, die piloot is, gaan ze voor een weekend naar New York om naar de wereldberoemde marathon te kijken. Maar wanneer je de kans krijgt om in New York te zijn, ga je natuurlijk ook alle highlights bezichtigen van de stad! Maar, dit gaat niet geheel zonder spanning en sensatie. Want wie is die blinde man met dat gekke t-shirt bijvoorbeeld, die overal opduikt? Tijdens de avonturen die de twee vrienden mee maken, bloeit er een vriendschap op. En wie weet, stiekem wel iets meer dan dat.

Als kind was ik al dol op boeken. Vanaf jonge leeftijd verslond ik ze allemaal, stuk voor stuk. Af en toe heb ik nog steeds heimwee naar die heerlijke verhalen van toen. Ik was dan ook ontzettend nieuwsgierig naar de kinderboeken van nu. Zijn ze nog hetzelfde als 10 jaar geleden? En zou ik ze nu nog steeds leuk kunnen vinden? Oke, ik moest even omschakelen. Een kinderboek recenseren terwijl je 19 bent, is toch net wat anders. Maar al snel zat ik in het verhaal. Het is ontzettend leuk geschreven. Lekkere korte en simpele zinnetjes, niet al te moeilijk.

Ik vind het een enorm pluspunt dat het een educatief boek is. Naast het verhaal zelf zijn er afbeeldingen en kleine tekstjes in verwerkt over New York en bijbehorende thema’s. Nu ben ik er bijvoorbeeld pas achter gekomen dat de uitvinder van Kellogs, de pindakaas uitgevonden heeft. Je komt van alles te weten over de highlights in 'The Big Apple' en ook over alle staten van Amerika. Super toch? Verder vond ik het ontzettend leuk toen ik tekeningetjes tegenkwam in het boek. Hierdoor kunnen kinderen een beeld krijgen van het gehele verhaal en de hoofdpersonen, en ziet het er wat speelser uit.

Wel vraag ik me af op welke doelgroep de schrijfster zich richt. Het boek gaat over de veertienjarige Mette, en ik heb begrepen dat vooral kinderen tussen de 10 en 12 dit boek lezen. Ik vraag me af of het boek niet net wat te kinderlijk is geschreven. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik al wat ouder ben. Misschien had ik dit als 12-jarig meisje wel hartstikke gaaf gevonden. Al met al een erg leuk, speels en avontuurlijk boek voor kinderen die dol zijn op reizen.

Ben jij ook gek op reizen?

Mette loves New York

1  2  3  4  5

In Mette loves New York beleven Mette, dochter van een stewardess, en Jort, zoon van de captain, bijzondere avonturen in de bekendste stad van de wereld. Terwijl tienduizenden mensen zich voorbereiden op de marathon van New York bezoeken Mette en Jort alle highlights van deze prachtige stad. Maar niet zonder spanning en sensatie. De beginnende vriendschap tussen de geadopteerde Mette en de gehandicapte Jort bloeit verder op tussen hamburgers en wolkenkrabbers. Zijn ze nog op tijd om de marathon te zien?