Ik hou van taart RECENSIE

Dit taartenboek bevat instructies voor het maken en decoreren van negen verschillende taarten: een flowerballtaart, bruidstaart, vlindertaart, chocoladetaart met uil, babytaart, sneeuwtaart, strandtaart, bloempottentaart en een kersttaart. De taarten zijn veelal opgebouwd op een desserttafel met aanvullende, bijpassende themagebakjes zoals koekjes, cakepops, meringues en cupcakes. De taartprojecten in dit boek zijn zeer divers, er komen allerlei technieken aan de orde.

In het begin van het boek worden de basismaterialen en -recepten opgesomd, inclusief het maken van een basistaart. Vervolgens worden de taartprojecten een voor een behandeld. Handig zijn de stap-voor-stapfoto’s, hoewel niet overal compleet. Bij de bruidstaart is in stap 6 bijvoorbeeld een taart van 3 versierde lagen te zien, terwijl op de foto in stap 8 nog maar 2 lagen zijn opgebouwd – waarvan de versiering van de tweede laag wordt aangebracht (maar die 2 stappen eerder dus al volledig af is). En er zijn nog wel meer schoonheidsfoutjes. Zo worden sommige stappen wel benoemd, maar niet uitgebeeld. Vreemd is ook dat macarons een paginagrote foto krijgen, maar niet als recept in dit boek terug te vinden zijn. Ook ontbreken bijvoorbeeld de parels in het recept van de bruidscupcakes, terwijl die wel op de foto zijn afgebeeld.

Maar genoeg gezeurd. De taarten zien er fantastisch uit en er worden originele technieken voor het versieren gebruikt. Erg leuk zijn de vlindertaart met tegeltjes van gekleurde suiker en de strandtaart, die er door de coating van bruine suiker uitziet als een echt zandkasteel. Ook de aanvullende lekkernijen op de desserttafels zijn origineel, zoals de kerstbal-cakepops en sneeuwvlok-cupcakes.

De taarten in dit boek zijn van een behoorlijk hoog niveau, dit is zeker geen boek voor beginners maar voor echte taartliefhebbers die bereid zijn tijd en geld te investeren in deze hobby. Zo heb je 188 suikertegeltjes nodig voor de vlindertaart en 150 bloemetjes voor de flowerballtaart – een tijdrovend klusje! Ook de kosten liegen er niet om; om deze taarten te maken heb je behoorlijk wat bak- en versierattributen nodig. Maar goed, dan heb je ook een prachttaart! Als je van taarten en gebakjes versieren houdt, is dit het ideale boek om inspiratie in op te doen.

Hou jij van taarten en gebakjes versieren?

Ik hou van taart

1  2  3  4  5

Taarten decoreren is vanaf nu een piece of cake! Op zoek naar oneindig veel manieren om taarten en ander lekkers te versieren? Dit boek bevat alle ingrediënten om genoeg inspiratie op te doen! Auteurs Anna van Grunsven en Naomi Winters-Knoppers presenteren in Ik hou van taart bekende en nieuwe technieken en materialen om taarten om te toveren tot kunstwerken. Van nieuwe ideeën met rolfondant tot taarten beschilderen met cacaoboter, decoreren met isomalt en werken met stencils en icing om mooie figuren op taarten te beschilderen. Naast taarten, bevat het boek ook complete desserttafels met de thema's: geboorte, kerst, zomer en huwelijk. Inclusief basisrecepten, stap-voor-stapuitleg en smaakvolle fotografie. Voor iedereen die van taart houdt. Smullen maar!

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox