Dansen op lucht - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Dansen op lucht - Nora Roberts

Nora Roberts staat bekend als een bestsellerkanon in Amerika en verkocht wereldwijd al meer dan 400 miljoen boeken. Dansen op lucht is het eerste deel van de trilogie Het eiland van de drie zusters.

Het boek begint met een verrassende proloog die zich afspeelt in de middeleeuwen. Drie heksen willen zichzelf beschermen tegen de inquisitie van de katholieke kerk. Ze breken een stuk van het land af en zo ontstaat het eiland van de drie zusters…
Het verhaal van Dansen op lucht vertelt over Nell Channing, met wie we kennis maken op het moment dat ze met de veerboot op het eiland arriveert. Ze is ontsnapt uit een gewelddadig huwelijk en draagt een groot geheim met zich mee. Ze hoopt op het eiland een nieuw, rustig en anoniem bestaan op te bouwen. Ze ontmoet de charismatische Mia die haar een baan aanbiedt in een lunchroom annex boekenwinkel en zij huurt Nell een klein huisje aan de rand van het bos. Al snel begint Nell zich helemaal thuis te voelen op het kleine eiland met zijn typische bewoners en ook kan ze de charmes van de knappe sheriff Todd, die elke dag trouw langskomt, moeilijk weerstaan ondanks haar voornemen om geen man meer toe te laten. Terwijl Nell haar zelfvertrouwen en eigen kracht terug lijkt te vinden, maakt ze ook kennis met de wereld van magie, waar Mia haar in meeneemt. Alles lijkt precies te lopen zoals Nell gehoopt had, maar toch blijft haar verleden haar achtervolgen tot aan een spannende, huiveringwekkende wending.

Hoewel ik in het begin nog mijn twijfels had over het verhaal - want wat is mijn raakvlak nu met een mishandeld hoopje ellende dat Nell in het begin is? - word ik als lezer, net als Nell, direct gegrepen door de sfeer van het eiland. De warmte die uit de personages voortkomt en de beschrijvende stijl van de schrijfster maken dat ik het boek al snel niet meer weg kan leggen. Het maakt me haast weemoedig; wie heeft nu niet soms het idee om alles achter zich laten en op een klein eilandje vol mooie huisjes, lieve mensen en geurige bloemen een droombestaan op te bouwen? Het neemt me mee in inspirerende gedachten over doen wat je wilt doen in het leven, bewust worden van de natuur om je heen en het geloof in het bestaan van de liefde.

Een minpuntje voor mij is dat het door het hele boek heen lastig blijft om me te identificeren met Nell. Ze heeft geen zelfvertrouwen, is schrikachtig en gedraagt zich vaak als een bang vogeltje. Ze heeft altijd de goedkeuring van anderen nodig om zich beter te voelen. De oorzaak ligt - begrijpelijk - in haar verleden maar soms wekt haar reactie irritatie bij me op. Kom toch voor jezelf op! Zowel Nell, Mia als Ripley, de zus van de sheriff, zijn tussen de achtentwintig en de dertig. Dat stroomlijnt in mijn ogen ook niet met het verhaal. De gedragingen, gedachten en verhalen van de personages maken dat ik in gedachten vrouwen van ergens in de veertig voor me zie en met de beste verbeeldingskracht niet iemand van die leeftijd kan voorstellen. En dat is nog een reden waarom ik me lastig met Nell kan identificeren, we hebben tenslotte dezelfde leeftijd!

Dansen op lucht is een betoverende, inspirerende roman met een vleugje magie en een spannende opbouw naar het einde. Voor de lezer die in een verhaal wil duiken om mee genomen te worden is het echt een aanrader. Ik kan dan ook niet wachten om de volgende delen te lezen waarin de verhalen van Mia en Ripley verteld worden en me weer onder te dompelen in de sfeer van het eiland van de drie zusters.

Wat vond jij van Dansen op lucht?

Het eiland van de drie zusters 1 - Dansen op lucht

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Als Nell Channing een nieuw leven begint op een eiland voor de kust van Massachusetts, denkt ze eindelijk veilig te zijn voor haar gewelddadige echtgenoot. Ze gaat werken bij Mia Devlin, wier boekhandel annex café het bruisende centrum van het eiland vormt. Al snel is sheriff Zack Todd er niet meer weg te slaan. Maar net als Nell hem een beetje begint te vertrouwen, wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar verleden en met het feit dat het eiland nog steeds zucht onder een vreselijke vloek.