Aan het meer van Butternut RECENSIE

Aan het meer van Butternut vertelt het verhaal van Allie en haar vijfjarige zoontje Wyatt die verhuizen naar een oud vakantiehuisje aan het meer van Butternut. Allie hoopt in de omgeving waar ze vroeger zoveel gelukkige zomers doorbracht opnieuw te kunnen beginnen, nadat haar man twee jaar eerder is gesneuveld in Afghanistan. Ze vindt in Butternut al snel de geborgenheid die ze zoekt en haalt de banden aan met haar oude vriendin Jax en de eigenaresse van het lokale koffietentje Caroline, maar had niet gerekend op haar nieuwe buurman Walker Ford..

Deze debuutroman heef alle ingrediënten voor het perfecte liefdesverhaal. Een verlegen weduwe en haar schattige zoontje die komen te wonen naast een knappe, rijke buurman.. Het verhaal laat zich al een beetje raden! Dat is niet erg, want hoewel de verhaallijn redelijk voorspelbaar is, geeft het boek voldoende aanleiding om de bladzijden gretig te blijven omslaan.

De schrijfstijl maakt dat je je een toeschouwer waant in het pittoreske Butternut. Dit gebeurt niet door ellenlange beschrijvingen van de personen en de omgeving, maar door een interessant kijkje in het leven van een aantal karakteristieke inwoners van het stadje. Hoewel de nadruk ligt op Allie die met haar zoontje een nieuw leven wil opbouwen, en buurman Walker die worstelt met zijn eigen verleden, worden ook de andere personen in het verhaal prima uitgewerkt. Zo heeft sassy vriendin Jax een groot geheim uit het verleden dat dreigt uit te komen wanneer haar ex vrijkomt uit de gevangenis en lijkt koffiehuiseigenaresse Caroline haar angst voor vliegen en daten op wonderbaarlijke wijze in één klap te overwinnen.
Een groot deel van de pagina’s beslaat echter het aantrekkelijke spel van aantrekken en afstoten door Allie en buurman Walker. Soms gaat dit iets te vlug en zijn de hoofdpersonen gewoonweg wispelturig te noemen. Maar ach, zijn we dat niet allemaal af en toe als het om de liefde gaat? Het deed in ieder geval niets af aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Het boek heeft een bevredigend gesloten einde, maar een korte google zoekopdracht maakt duidelijk dat het hiermee toch nog niet gedaan is: Aan het meer van Butternut is het eerste boek uit een trilogie. Ik heb alvast twee plekjes in mijn boekenkast gereserveerd!

Wat vind jij van dit boek?

Aan het meer van Butternut

Mary McNear

16 oktober 2013

ISBN 9789000330348
    Uitgever Van Holkema & Warendorf
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Up at the Lake

Van Holkema & Warendorf

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Allie Beckett verhuist samen met haar zoontje Wyatt van vijf naar het vakantiehuisje van haar familie aan een prachtig meer in Noord-Minnesota. Twee jaar geleden is haar man gesneuveld in Afghanistan. In het huisje waar ze zoveel gelukkige zomers heeft doorgebracht hoopt ze haar verdriet te verwerken. Het kleine stadje Butternut biedt precies de geborgenheid die Allie zoekt. Ze haalt de banden aan met haar jeugdvriendin Jax en met Caroline, de eigenaresse van het lokale koffietentje die alles weet en iedereen kent. Allie had alleen buiten haar nieuwe buurman gerekend. Walker Ford merkt al snel dat hij niet om zijn gevoelens voor zijn vinnige maar kwetsbare nieuwe buurvrouw heen kan…