Recensie: Winterberg RECENSIE

De naam Suzanne Vermeer, het pseudoniem van de in 2011 overleden Paul Goeken, staat altijd garant voor een bestseller. Winterberg is echter geschreven door een onbekende schrijver / schrijfster, die nu onder dit pseudoniem schrijft. Is Winterberg net zo goed als zijn voorgangers?

Na de dood van haar tante Eva reist Sophie samen met haar man Daan en haar nichten Isa en Lieke naar Winterberg. Tante Eva woonde in Winterberg en runde daar een hotel. Na het openen van het testament ontstaat er onenigheid tussen de familieleden. Isa heeft een heel andere opvatting dan de rest. De dag na de ruzie komt Isa niet opdagen. Sophie gaat haar nicht zoeken en vindt Isa in één van de hotelkamers. Vermoord en badend in een plas bloed welteverstaan. Alsof dit nog niet erg genoeg is, wordt haar man Daan als verdachte opgepakt. Hij claimt onschuldig te zijn, maar waarom is er dan zoveel bewijs tegen hem? Sophie gelooft in Daans onschuld en gaat op onderzoek uit in het hotel. Ze heeft het gevoel dat de oplossing daar te vinden is. Heeft Sophie gelijk en bevindt de dader zich binnen de muren van het hotel?

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn verwachtingen van Winterberg hooggespannen waren. Paul Goeken schreef onder het pseudoniem Suzanne Vermeer stuk voor stuk goede thrillers. Winterberg is wat minder spannend, maar is ijzersterk geschreven. Je weet dat Isa wordt vermoord, dus dat is geen verrassing. En ook de dader ligt voor de hand. Toch vind ik dat het boek zeker tot de categorie thriller mag worden gerekend, want er blijft genoeg spanning over. Vooral de ondergrondse gangen van het hotel en de verrassende wending aan het eind maken Winterberg erg spannend. Verder vond ik het boek echt heerlijk om te lezen. Het is lekker vlot en makkelijk geschreven. Telkens nam ik me voor om nog één hoofdstuk te lezen, maar dat werden er iedere keer toch weer meer. Je wordt echt helemaal in het verhaal meegenomen, en wilt er niet meer uitkomen. Het wisselende perspectief tussen Sophie en Daan, en in het begin een mysterieus iemand zorgt ervoor dat Winterberg afwisselend is en totaal niet saai. De overgangen van perspectief naar perspectief zijn mooi gedaan, en het kan bijna niet anders dan dat er een goede schrijver / schrijfster achter dit boek zit. Bovendien zit er heel veel sfeer in het boek. De winter in Nederland kan dit jaar misschien niet echt een winter worden genoemd, maar door Winterberg was ik toch even in winterse sferen. Ik zag alles helemaal voor me: het hotel, de omgeving, de onderliggende spanningen tussen de familieleden, het voelde alsof ik er echt bij was.

Wat mij betreft wordt Winterberg de volgende bestseller onder Suzanne Vermeers naam. Winterberg is misschien iets minder spannend en wat meer voorspelbaar dan zijn voorgangers, maar doet er zeker niet voor onder. De thriller leest heerlijk weg, zowel met winterse kou als met de hogere temperaturen van de afgelopen tijd.

Wat vind jij van de Suzanne Vermeer-boeken?

Winterberg

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Na de dood van haar tante Eva wordt Sophie samen met haar nichten Isa en Lieke verzocht om naar Winterberg te komen voor het openen van het testament. Al snel blijkt dat Eva wel wat voorwaarden aan haar nalatenschap heeft gekoppeld en dat zorgt voor onrust onder de familieleden. Er ontstaat een fikse ruzie omdat Isa heel andere ideeën dan de rest heeft. De volgende dag komt ze niet opdagen.

Als Sophie haar gaat zoeken, vindt ze tot haar afschuw het ontzielde lichaam van Isa. Verbijsterd moet ze toezien hoe haar man Daan door de politie als verdachte wordt opgepakt. Daan houdt bij hoog en laag vol dat hij onschuldig is. Maar als dat zo is; hoe komen zijn vingerafdrukken dan op het moordwapen? Sophie moet haar eigen angsten overwinnen en de geheimen van het hotel zien te achterhalen omdat steeds duidelijker wordt dat daar misschien het ultieme bewijs voor Daans onschuld ligt...