Recensie: Traliemama's RECENSIE

De synopsis van Traliemama’s vertelde mij dat ik als lezer een kijkje achter de schermen zou krijgen in de wereld van gedetineerde moeders. Hoe kan je een moederrol vervullen als je achter de tralies zit? Een emotionele quote liet mij het verdriet van een van de gevangen moeders voelen. Ik was nieuwsgierig en begon vol goede moed aan dit boek. Waar ik een boek vol drama en verhalen van gedetineerden verwachtte, kreeg ik een soort collegeboek vol statistieken, feiten en de historie van vrouwelijke gevangenen. Op zich interessant om te lezen, maar na het zoveelste onderzoek en het zoveelste verhaal over het heden en verleden van vrouwen en moeders in de gevangenis was ik er wel een beetje klaar mee. Begrijp me niet verkeerd, het is leerzaam en interessant, maar wel een beetje een overload.

Ook bij het lezen van de interviews had ik mixed-feelings. Het is natuurlijk verschrikkelijk om je eigen kinderen niet op te kunnen voeden, maarja dan had je - in mijn optiek - geen misdaad moeten begaan. Achter elke misdaad zit natuurlijk een treurig verhaal vol jeugdtrauma’s en omstandigheden, maar ik vind dat je als individu verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Je maakt een keuze en als dit de verkeerde is dan zal je de gevolgen moeten accepteren.
Ik vind het wel erg dat de kinderen de dupe zijn van het (wan)gedrag van hun ouders. In sommige episodes van de persoonlijke verhalen lijkt het echter wel of de moeders de slachtoffers zijn en dat irriteerde mij eerlijk gezegd een beetje.

Zoals ik eerder al zei is het op zich een interessant boek, maar het onderwerp moet je wel liggen. Sommige persoonlijke verhalen spraken mij aan en ook de geschiedenis van vrouwen in de gevangenis. Ook is het verschrikkelijk om te lezen dat sommige vrouwen in andere landen in bizarre en onmenselijke omstandigheden leven en dan vaak ook nog onterecht.

Toch ben ik van mening dat dit boek vooral ‘leuk’ is om te lezen als je - om welke reden dan ook - meer over dit onderwerp wilt leren of om stukken uit te lezen. Ik vind het boek niet erg geschikt om in je vakantie eens lekker voor te gaan zitten en in-een-adem-uit te lezen. Een uniek boek, maar geen page-turner in mijn ogen.

Zou jij meer over dit onderwerp willen lezen?

Traliemama's

Sabine de Vos

16 oktober 2013

ISBN 9789057205125
    Uitgever Linkeroever uitgevers
    300 pagina's
  • Ondertitel:

Wat als er tralies en muren staan tussen moeders en kinderen?

Linkeroever uitgevers

Non-fictie

1  2  3  4  5

Een unieke blik achter de schermen van een ongekende wereld vol geheimen en nog nooit vertelde verhalen over de kracht van moederliefde, of het ontbreken ervan...

‘Het eerste wat ik wil doen als ik hier buitenkom, is mijn dochters knuffelen, knuffelen en nog eens knuffelen. Ik wil eten voor hen maken, ik wil bij hen slapen. Ik wil hier nooit, nooit, nooit nog “binnen” komen. Zij zijn slachtoffer van wat ik gedaan heb, en niks wat ik doe, kan dat ooit ongedaan maken. Er gaat geen seconde voorbij dat ik daar niet aan denk, en mij schuldig voel.’

Dit is een citaat uit één van de vele beklijvende verhalen van Traliemama’s die lang zullen nazinderen. Vrouwen maken amper 4.5 procent uit van alle gedetineerden, de meesten zijn moeder, sommigen daarvan ‘zitten’ voor moord of doodslag op hun eigen kinderen. Sabine De Vos bezocht hen in de gevangenissen van Antwerpen, Gent en Brugge en sprak ook met mama’s ‘buiten’, wiens moederliefde sterker is dan vonnissen en tralies. Ze onderzocht ook de geschiedenis van moeders achter tralies, hun situatie in andere landen, hun rechten en plichten.