Recensie: Rondom Tan, vrouwen RECENSIE

Na Rondom Tan: in gesprek met 10 inspirators, is er nu de vrouwen-editie van Rondom Tan. Hierin gaat Humberto Tan het gesprek aan met de tien vrouwen die hem in zijn leven het meeste geïnspireerd hebben. En dat is een uiteenlopend gezelschap! We lezen over zijn moeder en zijn vroegere oppas, maar ook over sportvrouwen en carrièrevrouwen die op heel verschillende gebieden iets gepresteerd hebben. Om hen te vragen deel te nemen aan een gesprek voor dit boek, heeft Humberto ze allemaal persoonlijk een brief geschreven. Een brief waarin hij uitlegt waarom hij hen inspirerend vindt, maar ook wat hij graag nog van ze wil weten en leren. Die brieven zijn ook in het boek geplaatst, voorafgaand aan elk interview.

Het is een zeer afwisselend boek geworden: qua onderwerpen, maar ook doordat sommige vrouwen heel dichtbij Humberto staan, terwijl hij anderen niet of nauwelijks persoonlijk kent. Dat levert heel diverse gesprekken op: erg leuk om te lezen! Wat jammer is, zijn de herhalingen in het boek: wat Humberto in de brieven schrijft, komt te vaak nog een keer terug in het interview zelf. Toch hebben de brieven ook een voordeel: Humberto is daarin erg openhartig en je leert daardoor een andere kant van hem kennen. Hoe dichter iemand bij Humberto staat, hoe ontroerender het wordt. Zelf vond ik het gesprek met zijn vroegere oppas heel inspirerend: deze vrouw heeft toentertijd zonder enig zelfbelang heel veel gedaan voor Humberto en zijn familie. Maar ook de interviews met documentairemaakster Jessica Villerius, met civiel ingenieur Claire Boonstra (over het onderwijssysteem) en met gedragseconoom Henriétte Prast over de keuzes van mensen, springen er wat mij betreft echt uit: vooral de twee laatstgenoemden staan niet bepaald in elk tijdschrift met interviews, maar zijn enorm interessant! De sportvrouwen vond ik zelf wat minder inspirerende hoofdstukken van het boek, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Dat is ook het mooie aan Rondom Tan, vrouwen: het laat je nadenken over wie jou in je leven hebben geïnspireerd. Mooie gedachte om eens bij stil te staan!

Welke vrouwen hebben jou in je leven geïnspireerd?

Rondom Tan, vrouwen

1  2  3  4  5

In Rondom Tan, vrouwen gaat Humberto in gesprek met tien vrouwen. Vrouwen die zijn pad kruisten en hem inspireerden. Het zijn ontmoetingen die hem zijn bijgebleven vanwege de passie, het doorzettingsvermogen en het unieke talent van deze vrouwen.