Recensie: De vrouw die blijft RECENSIE

De vrouw die blijft is de debuutroman van Ann Thijssen, een Vlaamse schrijfster die een opleiding volgde in het onderwijs en al jaren met maatschappelijk kwetsbare mensen werkt. In haar eerste boek maak je kennis met Else, een vrouw die als het verhaal begint herstellende is van een miskraam en zich bewust wordt van de sleur waarin haar leven en de relatie met haar vriend terecht is gekomen. Ze besluit het roer drastisch om te gooien.
Else krijgt een aanbod om als gouvernante te gaan werken op het landgoed van een welgestelde familie op het Franse platteland. In een vlaag van verstandsverbijstering en in een poging om de grauwe eentonigheid van haar huidige leven te ontvluchten gaat ze akkoord, ondanks dat haar vriend en vader het er niet bepaald mee eens zijn. Ze reist af naar Frankrijk, maar wordt opgewacht door een teleurstelling. Als ze eenmaal in het idyllische landhuis verblijft, blijken haar problemen met haar te zijn meegereisd en wordt ze alsnog met zichzelf geconfronteerd. Bovendien blijken de bewoners niet bepaald bereid te zijn om haar welkom te heten in het huishouden.
Ook blijken haar problemen verder terug te gaan dan je als lezer aanvankelijk denkt. Stukje bij beetje kom je meer te weten over Else’s traumatische jeugd. Bovendien komt Else, ondanks hun aanvankelijke afstandelijkheid, steeds meer te weten over haar werkgever en de andere, geheimzinnige bewoners van het huis. Ze krijgt de opdracht om de kanttekeningen die een overleden bewoonster van het huis in grote, literaire werken maakte uit te werken. De kanttekeningen blijken familiegeheimen te bevatten die Else steeds nieuwsgieriger maken.

Alles wordt op zeer beeldende wijze beschreven, met veel flashbacks naar vroegere momenten, dagboekfragmenten en oude briefwisselingen. Langzaam maar zeker vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

Mooi aan dit debuut van Thijssen is dat alle personages op een bepaalde manier met elkaar verbonden blijken te zijn. Pas aan het einde van het verhaal zie je als lezer het complete plaatje. Daarnaast maakt de poëtische manier waarop Ann Thijssen alles tot in de kleinste details beschrijft het boek alleen al de moeite waard. Op bombastische, filosofische en soms ironische wijze laat de schrijfster geen detail onbeschreven.

Heb jij dit boek gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

De vrouw die blijft

Ann Thijssen

14 januari 2014

ISBN 9789044622843
    Uitgever Prometheus
    304 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Na een miskraam wordt Else met haar eentonige leven geconfronteerd. In deze verwarrende periode aanvaardt ze het aanbod als gouvernante te komen werken bij een adellijke familie op een landgoed in de buurt van Barjac. Ze besluit nogal impulsief om haar vriend, familie en veilige omgeving achter te laten. Al snel blijkt dat het beklemmende verleden waaraan ze wil ontsnappen mee de grens overgestoken is, nog meer dan zij vermoeden kan. Er komt een mysterieuze band tussen haar verleden en dat van de adellijke familie aan het licht. Gaandeweg komt Else tot inzichten over haar verleden en wat haar te doen staat met het bestaan van de mensen die haar omringen.