Recensie: Het bloeien van de avondwinde RECENSIE

Nooit gedacht dat ik voor Chicklit.nl nog eens een boek zou lezen dat me doet denken aan The Grapes of Wrath van John Steinbeck. Gelukkig is Het bloeien van de avondwinde wat minder dramatisch en ellendig, maar de omschrijvingen van het leven op het platteland en de manier van schrijven hebben veel van elkaar weg.

In Het bloeien van de avondwinde volgen we de familie Soames: vader Matthew, moeder Callie en de dochters Jessica, Leonie, Mathy en Mary-Jo. Tijdens het lezen staat er steeds een ander personage centraal, waardoor je stukje bij beetje een heel compleet beeld van het gezin krijgt. Bovendien is het leuk om gebeurtenissen vanuit verschillende perspectieven te zien en mee te krijgen hoe verschillende personages het leven ervaren. De karaktertrekken van ieder personage worden goed uitgewerkt en voor mensen die geïnteresseerd zijn in het leven van de ‘gewone’ Amerikaanse burger in de eerste helft van de twintigste eeuw, is dit boek erg interessant.

Het is wel erg duidelijk dat het een oud boek is. De gebeurtenissen zijn weinig spectaculair en het verhaal is een stuk minder ‘snel’ dan we tegenwoordig gewend zijn. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar omdat het wel een behoorlijk dikke pil is, duurde het even voordat ik het uit had. Achteraf ben ik wel heel blij dat ik het hele boek gelezen heb, niet in de laatste plaats omdat het goed geschreven is, maar ik denk dat het verhaal meer een aanrader is voor mijn moeder of oma dan voor vriendinnen van mijn eigen leeftijd.

Vind jij het fijn als een verhaal geschreven is vanuit meerdere perspectieven?

Het bloeien van de avondwinde

1  2  3  4  5

Op het Amerikaanse platteland bouwen Matthew en Callie Soames in de eerste helft van de twintigste eeuw een leven en toekomst op voor zichzelf en hun vier dochters. Jessica zal hun hart breken, Leonie wordt verliefd op de verkeerde man. Marie Jo vlucht naar New York en wildebras Mathy zal veel te vroeg overlijden. De wereld van de familie Soames is er een van eenvoud, liefde voor God en de natuur, en van het streven naar een deugdzaam leven. Maar juist waar het dat laatste betreft blijken voor elk gezinslid de verleidingen die de buitenwereld te bieden heeft, te groot.