Recensie: Een ongenode gast RECENSIE

Een ongenode gast van R.J. Ellory leek mij een spannend boek met een leuke verhaallijn dat zich afspeelt in een boekwinkel. Maar bij het lezen van de eerste bladzijdes sloeg de twijfel wel een beetje toe.

Het boek vertelt het verhaal van Annie O'Neill, eigenaresse van een boekwinkel in Manhattan. De boekwinkel was van Annie's vader - hij overleed toen Annie nog jong was - en nu runt zij het. Een ongenode gast begint bijna direct met het bezoek van Forrester die zich voordoet als een oude vriend van haar vader. Ze weet niet wat hij van haar wil, maar hij overhandigd haar een manuscript. Het lezen hiervan zou haar leven weleens op zijn kop kunnen zetten... Is Forrester wel een echte vriend geweest van haar vader of wil hij iets anders van Annie?

R.J. Ellory heeft op zich een spannend boek geschreven, maar het erg gedetailleerde leven van Annie en alle gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik slecht in het verhaal kwam en heeft mij het boek vaak doen wegleggen. Ook het wisselen tussen hoofdstukken over Annie en vroegere tijden heb ik als erg storend ervaren. Ik heb het boek uiteindelijk wel uitgelezen om erachter te komen hoe het Annie vergaat en wat zij te weten komt na het lezen van het manuscript, maar vond het persoonlijk geen boek om aan familie of vrienden aan te raden. Erg jammer, want het boek sprak mij in eerste instantie wel erg aan.

Vond jij het boek ook tegenvallen?

Een ongenode gast

1  2  3  4  5

Wanneer een vreemdeling de boekwinkel van Annie O'Neill in Manhattan binnenstapt en beweert een vriend te zijn geweest van haar vader, komt haar leven op zijn kop te staan. De 30-jarige Annie heeft haar vader niet echt gekend omdat hij stierf toen zij nog een kind was. Nu krijgt zij eindelijk de kans meer te weten te komen over de man die altijd een mysterie voor haar is gebleven.

De vreemdeling, Forrester genaamd, blijkt echter terughoudend in wat hij kwijt wil over haar vader. In plaats daarvan overhandigt hij Annie een manuscript en vraagt haar om dit te lezen. Het is het verhaal van een weeskind dat opgroeit tot een van de machtigste onderwereldfiguren van New York. Het is een verhaal over moord, liefde en verraad. Een verhaal dat leidt van de gaskamers in Auschwitz naar het New York van de jaren zestig. Maar is het verhaal verzonnen of waargebeurd? Langzaam maar zeker begint Annie zich af te vragen of Forrester wel de hele waarheid heeft verteld?