Recensie: Brooklyn Girls - Pia RECENSIE

In het eerste deel van Brooklyn Girls staat Pia Keller centraal, die sinds kort in Brooklyn New York woont, een baantje bij een PR-bureau heeft weten te bemachtigen en haar leven dus ogenschijnlijk goed op orde heeft. Maar Pia houdt ook wel van een feestje - zeker op dé dag om alle narigheid te vergeten - en door een ongelukkige foto die op het internet belandt raakt ze haar baan kwijt. Pia’s ouders zijn het zat, dit is niet het eerste wat Pia verziekt, en stellen haar een ultimatum: ze komen over een paar weken naar New York en als Pia dan nog geen ‘normaal’ werk gevonden heeft moet ze met haar ouders mee terug naar Zurich en is haar New York avontuur ten einde. Pia wil dit niet, ze voelt zich eindelijk ergens thuis, en gaat hard op zoek naar nieuw werk. Maar dit blijkt in de praktijk toch niet zo makkelijk te zijn… Ze komt op het idee om een Foodtruck te beginnen met gezonde salades en snacks, wat een briljant idee blijkt te zijn. Het loopt super! Maar jaloerse concurrenten en een gevaarlijke geldschieter waar ze haar startkapitaal bij geleend heeft dreigen roet in het eten te gooien. Gaat het Pia lukken om haar zaakjes op orde te krijgen?

Ik vond Brooklyn Girls - Pia een leuk boek, waar je snel doorheen raast, maar wel een beetje té ongeloofwaardig naar mijn smaak. Een klein beetje ongeloofwaardigheid kan ik nog wel handelen, maar bij dit boek had ik vaak de gedachte: ‘Ja, tuuuuuurlijk.’ Met honderdtwintig kilometer per uur met een Foodtruck door Manhattan rijden? Lijkt me niet.

Ook leek alles zich wel heel makkelijk op te lossen, de puzzelstukjes pasten té mooi in elkaar, waardoor je het hele verhaal al min of meer van tevoren uit kon stippelen. Er zaten niet echt verrassingen in voor mij en dat vind ik jammer. Het verhaal werd, ondanks de spannende gebeurtenissen die me in het echte leven de stuipen op het lijf zouden jagen, nergens echt spannend. En ook miste ik wat diepgang in het verhaal. Het bleef allemaal wat aan de oppervlakte. Af en toe werden er wat handvatten gereikt om ergens dieper op in te gaan, bijvoorbeeld de woorden ‘lelijk, lelijk, lelijk’ op de spiegel, maar dat bleef dan uit. Wellicht dat dit zaadjes waren die alvast geplant zijn om in een volgend deel van Brooklyn Girls (volgens mij is het namelijk een serie) omhoog te komen, maar ik had het wel fijn gevonden als het verhaal in dit boek iets dieper zou gaan.

Hoofdpersoon Pia bleef voor mij ook wat op afstand. Waar het precies aan lag weet ik niet. Misschien hadden ze wat meer achtergrond kunnen geven over haar jeugd, of misschien lag het wel aan de vertelwijze, aan de schrijfstijl. Ik weet het niet. Feit is dat ik me niet echt verbonden voelde met haar en dat ik daardoor ook wat minder met haar meeleefde. Misschien dat de ongeloofwaardigheid van het verhaal hier ook wel aan bijgedragen heeft.

Redelijk wat aandachtspuntjes dus voor mij. Maar het boek heeft ook genoeg pluspunten: het is een leuk verhaal - pluspunt 1 - ik vind het heerlijk om over Brooklyn, New York, te lezen - pluspunt 2 - en ik droom er stiekem ook van om een Foodtruck te beginnen - pluspunt 3. Vandaar dat ik toch drie hartjes heb gegeven. Ook ben ik benieuwd naar het vervolg op het verhaal en hoop ik in de andere boeken Pia's vriendinnen beter te leren kennen.

Brooklyn Girls - Pia: Een lekker luchtig boek voor tussendoor!

Wat vond jij van Brooklyn Girls - Pia?

Brooklyn Girls

Gemma Burgess

5 maart 2014

ISBN 9789021809434
    Uitgever Sijthoff
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Brooklyn Girls 1: Beginner's Luck
  • Ondertitel:

het leven begint bij 22!

Sijthoff

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Pia Keller is net afgestudeerd en heeft dringend werk nodig. In een opwelling koopt ze op de Brooklyn Flea Market een knalroze food truck. Ze leent iets te veel geld van een iets te louche kerel en begint haar eigen cateringbedrijf: SkinnyWheels. Pia werkt keihard om SkinnyWheels tot een succes te maken. Maar dat wordt alleen maar ingewikkelder door een gebroken hart, een ex-collega die uit is op haar businessplan, wilde feesten, wraak, een gevangenisstraf - en niet te vergeten alle ups en downs van haar vier huisgenoten Julia, Coco, Madeleine en Angie.