Recensie: Hallo allemaal, m'n moeder die is kaal RECENSIE

Tijdens mijn dagelijkse wandeling in de boekenwinkel zag ik dit boek voor het eerst prijken op de planken. Het trok me aan vanwege de mooie kleurrijke kaft en de grappige titel. Maar bij het lezen van de achterflaptekst kwam ik er al snel achter dat het boek niet zo grappig was als dat ‘ie deed lijken. Het is namelijk een biografie van Berdien Sternberg. Een bekende fluitiste die plotseling borstkanker kreeg. 'Wauw, die had ik niet aan zien komen.' Verrast door dit boek koos ik ervoor om hem te lezen.

Berdien Sternberg ontdekt tijdens een picknick met haar vriendin een knobbeltje in haar borst. Hopend op een kleine onschuldige ontsteking, krijgt ze een harde klap in het gezicht als ze hoort dat het borstkanker is. Vanaf nu is ze een kankerpatiënt en dient ze om te gaan met een ziekte waarvan ze hoopte hem nooit te krijgen.

Na het lezen van de achterflap verwacht je dat het boek gaat over de met de ziekte worstelende Berdien. En dit is ook zo, deels. Want een groot deel van dit boek gaat ook over haar vriendin Elisa, die een paar jaar geleden overleden is aan de ziekte. Je leest dus in feite mee met twee verhalen. De een gaat over Elisa en haar onoverwinnelijke strijd met haar ziekte, de ander gaat over Berdien en diezelfde strijd. Dit maakt het verhaal levendig. Het draait niet om één persoon, maar om meerdere personen. Van zo’n boek verwacht je een droevige, zware sfeer, maar dit was totaal niet het geval. Het was ontzettend leuk geschreven en af en toe heb ik hardop moeten lachen. De schrijver vertelt niet alleen over de pijnlijke, serieuze, en verdrietige momenten. Maar ook over de speciale, leuke en grappige momenten die gepaard gaan met de ziekte. Ten slotte leest het boek ontzettend makkelijk weg. Het bestaat uit kleine korte hoofdstukjes en alles wordt verteld met makkelijke woorden. Geen moeilijke medische termen, geen lastige uitspraken of conversaties, gewoon lekker simpel. Daar hou ik van.

Ik heb ontzettend veel respect voor de schrijfster en vind het geweldig dat ze haar verhaal heeft willen delen met de buitenwereld. Ik heb gelachen en gehuild tijdens het lezen, en ik ben diep onder de indruk.

Ben jij ook zo onder de indruk van het verhaal van Berdien?

Hallo allemaal, m'n moeder die is kaal

1  2  3  4  5

Een knikker in haar borst. Berdien Stenberg ondergaat een zeven maanden durende, intensieve behandeling tegen borstkanker. Ze werkt gewoon door, krijgt chemokuren, een operatie en bestralingen, haar haar valt uit. Terwijl de roddelpers op de loer ligt, geeft ze geen enkele ruchtbaarheid aan haar ziekte. Ook haar zoontje van zes vertelt ze zo weinig mogelijk. Tijdens de behandelingen komen steeds scherper de herinneringen boven aan de dood, drie jaar eerder, van haar vriendin Elisa aan kanker. De zieke Elisa zoekt haar heil in alternatieve geneeswijzen en wordt ondertussen door Berdien en haar vriendinnen een jaar lang verzorgd. Pas achteraf, als haar eigen kanker bijna bezworen is, kan ze de bizarre omstandigheden rondom Elisa’s dood ontrafelen.