Recensie: Stapelgek... op hem en op hoge hakken RECENSIE

Stapelgek… op hem en op hoge hakken gaat over de 17-jarige Lyssa. Lyssa is een knap en slim meisje, maar heeft het niet makkelijk. Haar familie kan net rondkomen en haar broertje André is autistisch. Lyssa hoopt uiteindelijk dokter te worden en zo het leven van haar familie te kunnen verbeteren. Tijdens het shoppen wordt Lyssa echter opeens ontdekt als model, een kans die ze met beide handen aangrijpt. Niet omdat ze zo graag model wil worden, maar vooral voor het geld. Met het geld hoopt ze het leven van haar familie te kunnen veranderen. Haar eigen leven verandert ondertussen ook. Op het modellenbureau ontmoet ze Dan, een superhotte hunk. Lyssa is voor het eerst in haar leven verliefd. Is de liefde wederzijds en heeft een relatie met zo’n hotte hunk wel kans van slagen?

Stapelgek… op hem en op hoge hakken is het tweede boek in de Stapelgek-reeks. Het komt niet vaak voor dat het tweede boek in een reeks beter is dan het eerste, maar ik vind dat dit boek het eerste overtreft. De boeken uit de Stapelgek-reeks zijn op zichzelf staande verhalen, maar vertonen wel duidelijke overeenkomsten. Schrijfster Kate Forster zet de fijne en makkelijke schrijfstijl in dit boek voort. Korte zinnen, makkelijk taalgebruik, het boek leest heel fijn en snel.

Het verhaal in Stapelgek… op hem en op hoge hakken is vrij onrealistisch. Het gaat, net zoals in het eerste boek, om een modern sprookje met de bijbehorende goede afloop. Het verhaal is echter wel heel leuk om te lezen. Het is heerlijk om bij weg te dromen en te hopen dat jou op een dag ook zoiets overkomt. Wat ik aan dit boek beter vind, is dat de zwaardere onderwerpen (het zware leven van Lyssa’s familie en autisme) wat nadrukkelijker naar voren komen. Het blijft allemaal heel luchtig, maar ze worden vaker en duidelijker aangestipt. Het maakt het boek minder oppervlakkig en geeft het meer inhoud.

Met Stapelgek… op hem en op hoge hakken is het Kate Forster gelukt om een soortgelijk verhaal te vertellen, dat tegelijk ook weer heel anders is dan het eerste boek uit de reeks. Realistisch en sterk qua inhoud zijn de Stapelgek-boeken niet. De Stapelgek-reeks is echter wel een grappige, romantische en hippe boekenreeks. Je wordt meegenomen naar een droomwereld, en dat is niet alleen voor tienermeiden fijn, maar voor alle vrouwen heerlijk.

Vond jij dit tweede boek in de reeks ook beter? Waarom wel/niet?

Stapelgek... op hem en op hoge hakken

Kate Forster

31 januari 2014

ISBN 9789022552803
    Uitgever Boekerij
    240 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Head over High Heels

Boekerij

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het tweede deel in de heerlijke Stapelgek-reeks. De Stapelgek-­boeken zijn grappige en romantische maar ook coole boeken voor tienermeiden. Hier wil je zeker mee gezien worden! Als Lyssa door een modellenbureau wordt opgemerkt, is ze stomverbaasd: ze is mager, slungelig, heeft haar dat alle kanten op vliegt en ze woont in de verkeerde buurt. Tot nu toe was Lyssa altijd het brave meisje, maar haar BFF Emily haalt haar over het toch te proberen, je leeft immers maar één keer! Als Lyssa op het modellenbureau Dan ontmoet, een superhotte hunk, gaat ze zich langzamerhand afvragen of ze haar kop vol wilde haren misschien toch niet voor niets heeft

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane