Recensie: Met een been in het graf RECENSIE

Met een been in het graf speelt vier jaar na Halverwege het graf. Cat roeit nog altijd met succes kwaadwillende vampiers uit, maar nu in dienst van de geheime organisatie. Dan stuit ze op een probleem dat ze alleen kan oplossen met hulp van Bones. Cat weet alleen niet of ze de wond in haar hart na vier jaar weer open kan halen door hem op te zoeken - maar dan vindt hij haar.

Je kunt veel zeggen over Met een been in het graf, maar het is in ieder geval een wervelwind van een boek. Ik had het in no-time uit. Je weet wat je aan de personages hebt, ze zijn karaktervast. Cat is een grofgebekte, stoere chick, Bones weet hoe aantrekkelijk hij is en is iedereen te slim af en moeder Justine is een onsympathieke vampierhater. Af en toe vond ik dat Cat het schelden en stoer doen wel een beetje overdreef, waardoor ze een karikatuur van zichzelf dreigde te worden.

Naast veel actie bevat het boek ook veel wendingen, nieuwe personages - en veel seks. Waar ik dat laatste in Halverwege het graf totaal geen probleem vond, moet ik bekennen dat ik het hier een beetje too much vond. Nog een verschil met het eerste deel: ik vond Cats jaloerse gedrag daar nog wel soort-van-begrijpelijk, maar in dit deel heb ik me geërgerd aan haar kinderachtige vete met een oude vlam van Bones. Bovendien vond ik dat Bones zelf vrij grof tegen de bewuste oude vlam was, zoals hij opperde haar af te rammelen tot het vlees van haar botten viel (iets in die strekking). Zelfs al is het een oersterke, oeroude bitch van een vampiervrouw, dan nog vind ik het idee van mannen die vrouwen slaan verre van stoer of sexy.

Gelukkig zorgen de schrijfstijl, de vaart in het verhaal en de manier waarop het plot in elkaar is gevlochten ervoor dat het boek ondanks deze ergernissen leest als een trein. Ik ben erg nieuwsgierig naar deel 3, Op de bodem van het graf!

Wacht jij ook met smart op deel 3?

Met een been in het graf

Jeaniene Frost

16 februari 2014

ISBN 9789401601627
    Uitgever Xander
  • Oorspronkelijke titel:

One Foot in the Grave

Xander

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Half-vampier Cat Crawfield werkt nu als geheime agent voor de overheid om de wereld te ontdoen van de ondoden en ze gebruikt alle skills die ze van Bones, haar sexy en uiterst gevaarlijke ex, geleerd heeft. Als Cat zelf op de lijst staat om uitgeschakeld te worden is Bones de enige die haar kan helpen. In dit tweede deel van de Nachtjagers-serie ziet Cat zich wederom genoodzaakt om met Bones samen te werken en dit maakt van alles in haar los. Cat probeert om hun relatie zakelijk te houden, maar ze kan haar verlangens voor Bones niet eeuwig onderdrukken...