Recensie: De mazen van het net RECENSIE

Aector McAvoy, rechercheur bij de eenheid zware georganiseerde criminaliteit te Hull, krijgt te maken met een reeks moordzaken met maar weinig aanknopingspunten. Het begint met een dode man die dobberend in een reddingsboot wordt gevonden voor de IJslandse kust. Kort daarna is McAvoy getuige van de moord op een 15-jarig meisje in een kerk. Hij kijkt de moordenaar in zijn blauwe, betraande ogen, maar het lukt hem niet om hem te pakken te krijgen. Hoewel de moorden op totaal andere wijze en plaatsen zijn gepleegd, komt McAvoy tot de ontdekking dat er een verband is tussen de zaken. Dit maakt het voor hem niet makkelijker. Tijdens het onderzoek wordt McAvoy geconfronteerd met een derde moord en kan hij tijdens een tweede confrontatie met de dader een vierde moord op het nippertje voorkomen. Het patroon van de moordenaar suggereert dat hij nog lang niet klaar is en het is aan de rechercheur om zijn dodelijke spel zo snel mogelijk te stoppen.

David Mark kiest in zijn debuut De mazen van het net voor een onwaarschijnlijke hoofdpersoon. In plaats van een rokende, drinkende macho man of womanizer, is Aector McAvoy alles behalve de stoere rechercheur die je bij de eenheid zware georganiseerde criminaliteit verwacht. Hij is een zachtaardige familieman en behulpzame computernerd, die op zijn werk niet zo lekker in de groep ligt. Een verrassende keuze, die al snel sympathie opwekt en ervoor zorgt dat De mazen van het net zich onderscheidt van vele andere boeken in het genre. Door de vlot geschreven verhaallijn blijf het boek van het begin tot het eind raadselachtig spannend, terwijl de realistische dialogen tussen de personages ervoor zorgen dat er aan het verhaal een interessante diepere laag wordt toegevoegd.

De minder prominente personages hadden misschien iets meer aandacht verdiend en ook de slotscènes hadden iets beter uitgewerkt kunnen worden, maar het spannende, goed uitgedachte plot maakt dit toch tot een zeer geslaagde debuutthriller.

Vind je dit ook een geslaagde debuutthriller?

De mazen van het net

1  2  3  4  5

Maak kennis met Aector McAvoy, rechercheur te Hull. Niet aan de drank, geen verborgen agenda's, geen machoman, maar een aimabele familiyman met een feilloos gevoel voor rechtvaardigheid. Meer bedreven met computers dan met pistolen en altijd bereid iets voor een ander te doen. McAvoy is de hoofdpersoon in een serie thrillers van debutant David Mark.

Hull, twee weken voor Kerst, drie lijken in het mortuarium. De slachtoffers zijn omgebracht op een manier die herinnert aan de tragedie waaraan ze eerder in hun leven ontsnapten. Iemand heeft het gemunt op 'overlevers' en die iemand speelt voor God. Het is aan rechercheur McAvoy om dit dodelijke spel te stoppen. David Mark werkte meer dan vijftien jaar als journalist, waarvan een groot deel als misdaadverslaggever voor The Yorkshire Post. In die hoedanigheid raakte hij vertrouwd met de duistere kant van Hull, een omgeving waarin hij nu de boeken rondom rechercheur McAvoy situeert.