Recensie: Op weg naar jou RECENSIE

Kirby woont met haar ouders en zus in St. Louis. Ze is geadopteerd en hoewel ze het thuis niet slecht heeft, heeft ze zich altijd de vreemde eend in de bijt gevoeld. Op haar 18e verjaardag mag ze wettelijk de gegevens van haar biologische moeder opvragen, en dat doet ze dan ook prompt. Zonder iemand iets te vertellen vertrekt ze naar New York en staat ze totaal onverwacht op de stoep bij Marian, een succesvolle producer. Na een ongemakkelijke kennismaking lukt het de twee om steeds meer de diepte in te duiken en te kijken naar hun verledens. Maar daar hoort ook Kirby’s biologische vader Conrad bij, die niet eens weet dat hij een dochter heeft… een heel proces dus, en gelukkig steunt Kirby’s vriend Philip haar door dik en dun!

Op weg naar jou is weer een boek dat niet snel uit je gedachten verdwijnt, net zoals de andere boeken van deze schrijfster. Door de twee perspectieven die elk hoofdstuk wisselen, maak je dit verhaal over adoptie mee vanuit de ogen van de geadopteerde Kirby en de biologische moeder Marian die ooit de moeilijke keuze heeft moeten maken om Kirby af te staan. De gevoelens en emoties die hierbij horen beleef je dus vanuit meerdere invalshoeken. Ook wordt stilgestaan bij hoe het is voor de adoptie-ouders: zij hebben Kirby jarenlang opgevoed, en ineens verschijnen er dan nog twee ouders op het toneel.

Naast adoptie is dit een boek over de liefde, over vriendschappen en over hoop voor de toekomst. Marian heeft een relatie met een man die op papier alle goede eigenschappen heeft, maar de komst van Kirby doet haar veel denken aan haar vroegere liefde Conrad. De vriendschap tussen Kirby en haar beste vriendin wordt op de proef gesteld als Belinda iets doet dat niet door de beugel kan en Kirby haar niet meer begrijpt. En de toekomst… die is ligt voor alle partijen open en dat is voor de een moeilijker dan voor de ander.

Dit is een verhaal waarin je helemaal opgaat, echt een aanrader. Als ik een minpuntje moet noemen dan is dat het naar mijn smaak iets te open einde. Maar goed: dan kun je er zelf bij bedenken hoe jij graag zou zien dat het afloopt!

Vind jij dit ook een absolute aanrader?

Op weg naar jou

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Marian heeft het prima naar haar zin in New York. Maar op een avond staat er een boos meisje voor haar deur. Het is haar dochter, die ze achttien jaar geleden ter adoptie heeft afgestaan. Vanaf dat moment staat Marians wereld finaal op zijn kop. Voor Kirby Rose groeit de ontmoeting met haar moeder uit tot een ontdekkingsproces dat haar over de drempel van de volwassenheid duwt.